2-latek, który wszystko rozumie, ale nic nie mówi
Witam,
Mam pytanie, które nie daje mi spokoju. Otóż mam synka, który ma 2 latka i nic nie mówi - tylko mama tata i laula - jego starsza siostra. Gdy o coś poproszę Norberta on wszystko rozumie i to robi, ale nie potrafi powiedzieć, jeśli coś chce, tylko ciągnie za rękę i pokazuje. Jak poproszę go żeby powiedział np. kotek to mówi miau miau, jak mówię powiedz auto to odpowiada bum bum i tak ze wszystkim. Jeśli poproszę żeby wskazał co gdzie jest na obrazku w książce robi to, ale nie powie. Moje pytanie brzmi dlaczego? Czy jest z nim coś nie tak?
Z góry bardzo dziękuję.
Elwira

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elwiro,
Problemem Synka może być alalia (funkcjonalne zaburzenie rozwoju mowy) lub afazja (brak mowy spowodowany uszkodeniem organicznym). Bez względu na przyczynę należy rozpocząć terapię.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska