2-latek prawie nic nie mówi
Dzień dobry,
mam do Pani pytanie: czy powinnam zgłosić się do specjalisty z synkiem? Synek w styczniu skończył 2 lata i nadal prawie nic nie mówi, mówi jedynie "mama, tata, tak, nie" i naśladuje parę dźwięków, np. psa, kota, auto i kilka innych. Jak go o coś pytamy lub prosimy, aby powtórzył, on jedynie mówi "tak" albo "nie" lub pokazuje palcem. Wiele rzeczy rozumie, np. jak prosimy, aby coś przyniósł to przynosi lub pokazuje na różne rzeczy, o jakie go pytamy. Jak próbujemy go nakłonić do powtórzenia słów to zwykle się złości i odwraca głowę. Dajemy mu książki do przeglądania to chwilkę na nie popatrzy, a potem je rzuca w kąt. Proszę o pomoc.
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
powinna Pani natychmiast wykonać diagnozę, ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w stymulacji rozwoju. Proszę na stronie www.szkolakrakowska.pl poszukać osoby diagnozującej w pobliżu Pani miejsca zamieszkania.
Powinna Pani rozpocząć stymulację poprzez słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl, na kanale YouTube zobaczy Pani jak 20-miesięczny Tytus ćwiczy ze mną z książeczkami stymulującymi mowę.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska