2-latek nie mówi
Witam,
mam pytanie. Mój synek ma 2 lata, nic nie mówi, tylko gaworzy. Nie mówi nawet "mama" czy "tata". Badaliśmy słuch, wszystko jest dobrze. Dziecko nie potrafi pokazać, jedyne, co robi to przynosi kubek żeby dać mu pić, chodząc na spacery wchodzi ludziom pod nogi, bo chodzi i odwraca głowę w tył lub w bok. Bardzo proszę o jakąś poradę, bo jak na razie każdy mówi, że jeszcze zacznie mówić.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
powinna Pani natychmiast wykonać diagnozę, ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w stymulacji rozwoju. Proszę na stronie www.szkolakrakowska.pl poszukać osoby diagnozującej w pobliżu Pani miejsca zamieszkania. Bardzo mnie niepokoi ten sposób chodzenia i brak mowy.
Powinna Pani rozpocząć stymulację poprzez słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska