Synek ma dwa latka i dwa miesiące i nie mówi
Witam,
mój synek ma 26 miesięcy i nie wymawia słówek typu "mama", "tata" itp. W ogóle wydaje takie bardziej nieartykułowane dźwięki, lubi telewizję , oglądać kolorowe książeczki i gazety oraz zabawki (choć nie zawsze), dużo rozumie co się do niego mówi, ponadto jest bardzo żywym i ruchliwym dzieckiem, bardzo lubi bawić się z innymi dziećmi. Synek miał pewne problemy neurologiczne, opóźnienie psychoruchowe, był rehabilitowany. Zaczął samodzielnie chodzić w wieku 18-19 miesięcy. Dodatkowo miał robioną tomografię główki, gdzie stwierdzono poszerzenie komór. Ma dość dużą główkę -52 cm obwodu. Lekarz pediatra stwierdził, że jak miał opóźnienie psychoruchowe to i mowa przyjdzie później. Ząbkowanie też miał bardzo późno-pierwszy ząbek wyszedł jak miał chyba z 16 miesięcy i do dziś jeszcze ząbki wolno wychodzą. Nie wiem, czy mamy się martwić , czy powinniśmy umówić się na wizytę u logopedy lub neurologopedy.
Tomasz

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Tomaszu,
oczywiście, że zawsze należy się niepokoić opóźnieniem rozwoju mowy u dziecka. Brak języka może być spowodowany różnymi przyczynami, ale skutki zawsze są takie same - wolniejszy rozwój intelektualny, trudności w myśleniu abstrakcyjnym i kłopoty w szkole z nauką czytania i pisania.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Oto artykuły w Internecie na ten temat:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html
http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Jak ćwiczyć można zobaczyć w kanale You Tube - www.centrummetodykrakowskiej.pl
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w przebiegu stymulacji.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska