2,5-latek nie mówi
Mój 2,5-letni bratanek nie mówi, potrafi jedynie wypowiedzieć mama, nie, daj, ale bardzo niewyraźnie. Dźwięki jakie wydaje są bardzo niewyraźne i piskliwe. Gdy coś chce pokazuje lub prowadzi. Martwią mnie także niektóre jego zachowania np. płacze często bez powodu, nie potrafi się bawić zabawkami takimi jak klocki, ciastolina. Zabawki tylko ogląda i przekłada. Nie potrafi się na niczym dłużej skupić. Lubi bawić się telefonem i grać na nim, niestety ogląda dużo telewizji. Jest także bardzo ruchliwy, ale na placu zabaw chciałby sobie podporządkować wszystkie dzieci, reaguje płaczem gdy tak nie jest. Obawiam się, że może to być zaburzenie ze spektrum autyzmu.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
Pani obawy niestety mogą okazać się słuszne, dlatego należy natychmiast działać. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji
poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są
opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w
książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w
książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych"
www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania
dla ojca i rodzeństwa.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska