Opóźniony rozwój mowy
Witam,
Skopiuję opinie od psychologa i proszę o poradę.
"Poziom i sposób funkcjonowania syna w badaniu psychologicznym był bardzo zróżnicowany i zależy od charakteru przydzielonych zadań. W próbach niewerbalnych, w których komunikacja słowna była nie tylko zbędna, ale i niewskazana chłopiec działał dość chętnie, z wyraźnym zainteresowaniem, w zadowalającym stopniu skupiony... Co prawda w przypadku utrzymywania trudności przerywał wysiłek i rozpoczynał inne aktywności (układał klocki, porządkował kredki), jednak zasadniczo działał dość efektywnie, uzyskał wynik w granicach poziomu przeciętnego.
Dużo mniej korzystną postawę przejawiał w teście ogólnym, uwzględniając kompetencje werbalne i bezsłowne (dolna granica normy). Był słabo zmobilizowany do wysiłku, często nie wykonywał poleceń badającego. Potrafi długo siedzieć i patrzeć się w punkt na ścianie, w okno, nie reagując.
Syn jest praworęczny, trzymanie narzędzia piśmienniczego prawidłowo. Kolorując obrazek stosuje 1 barwę, mało dokładnie wypełnia elementy, przekracza linie konturowe.
Odlicza głośno do 10, rozpoznaje cyfry i litery, dobre tempo nazywania obrazków, potrafi wskazać, w którym zbiorze znajduje się mniej/więcej elementów. Prawidłowo nazywa figury geometryczne, wskazuje brakujące elementy na obrazkach, buduje wieże z klocków według podanego wzoru".
Syn ma 5 lat. Proszę o poradę czy to może być podejrzenie autyzmu?
Mama

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo Pięciolatka,
Opinia psychologa dotyczy jedynie poziomu rozwoju intelektualnego, nie ma tu ani słowa o komunikacji językowej, kontakcie społecznym. Nie wiem dlaczego podejrzewa Pani autyzm, być może obserwuje Pani stereotypie, brak zabawy i trudności z prowadzeniem dialogu. Nie mam żadnych informacji na ten temat. Z tematu wynika, że Synek ma opóźniony rozwój mowy, czy to oznacza, że nie wypowiada niektórych głosek, czy też, że nie buduje zdań???
Czy nie wykonał poleceń psychologa, bo ich nie rozumiał czy nie podjął
zadania, bo było zbyt trudne? Przy braku odpowiedzi na te pytania nie
mogę udzielić żadnej rady.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska