3-latek regresja w mowie
Witam,
Mój 3-letni synek praktycznie przestał mówić (używa ok. 8 słów) za to dużo mówi w swoim języku, przestał również sygnalizować potrzeby fizjologiczne, próbować jeść i również stroni od dzieci.
Pół roku temu urodziła mi się córeczka, którą z początku ignorował (i osobę, która ją trzymała), a teraz ją toleruje, a także zabiera jej zabawki.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Regres w rozwoju mowy jest ZAWSZE sygnałem alarmującym, bowiem świadczy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Należy natychmiast rozpocząć terapię. Im dłużej trwa regres, tym dłuższa będzie terapia.
Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka, bo chłopiec powinien
już budować już zdania, zadawać pytania i językowo opisywać świat. Radzę
zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i
wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach, nawet po 3-4 minuty
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w
czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych" lub "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -
www.konferencje-logopedyczne.pl.
Terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska