Alalia
Szanowna Pani Profesor,
Mój synek ma zdiagnozowaną alalię i zastanawiam się czy może słuchać płyt (muzyki klasycznej/ludowej/bajek nagranych dla dzieci). Często słucha i patrzy w małe książeczki na tekst czy się wszystko zgadza. Czy tak powinno się robić? Czy lepiej mu tego zakazać?
Iga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Igo,
Ze względu na opóźnienie rozwoju mowy konieczna jest stymulacja lewej półkuli mózgu. Muzyka, piosenki, bajki muzyczne powodują aktywność prawej półkuli mózgu, która blokuje aktywność lewej, a to właśnie tu są ośrodki mowy. Radzę zrezygnować z muzyki, telewizora, zabawek dźwiękowych itp.
Proponuję zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach, nawet po 3-4 minuty.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" www.we.pl lub "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska