Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Zaburzenia rozwoju

Witam,
Proszę o pomoc. Moja córka ma 4,5 roku. Od 4 miesięcy ma zdiagnozowaną celiakię. Niepokojącymi objawami była ciągła niechęć do jedzenia i słabe przybieranie na wadze. W związku z czym od stycznia przestrzegamy diety bezglutenowej. Jest poprawa jeśli chodzi o jedzenie, ale martwi mnie co innego. Mianowicie córka ma słabą wymowę. Mówi dużo, ale nie wszystko jest zrozumiałe. Od września ma iść obowiązkowo do zerówki, ale boję się, że sobie nie poradzi. Słabo zapamiętuje, słabo odpowiada na pytania, zna litery, ale nie potrafi przeczytać dwuliterowych wyrazów. Jest mądra i bystra, ale jeśli chodzi o naukę widzę poważne problemy. Mam syna 13-letniego. Pierwsze słowa mówił jak miał 18 m-cy, czytał w wieku 4 lat, a do dziś ma w szkole czerwone paski. Może niesłusznie porównuję moje dzieci, ale jest między nimi ogromna przepaść. Czy celiakia może mieć wpływ na jej zachowanie? Jak mam ją wysłać do zerówki, a potem do szkoły? Będzie w tyle za wszystkimi dziećmi. A dodatkowo urodziła się pod koniec roku 2008, więc będzie jedną z młodszych (nie wspominając już, że klasy będą wymieszane z rocznikiem 2007, a więc przepaść ogromna). Proszę o pomoc co robić? Czy mam ją traktować inaczej? Czy na siłę ma iść do zerówki tak jak inne dzieci? Czekam na pomoc.

Katarzyna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Kasiu,

Z pewnością Córeczce należy pomóc i radzę odroczyć ją od obowiązku nauki w zerówce i przeznaczyć ten rok na intensywną stymulację.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" -  "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - (www.we.pl).
3. Ćwiczenia "Analizy i syntezy wzrokowej" oraz "Krzyżówki sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com.
Uczenie liter alfabetu jest nie tylko nieuzasadnione, ale też szkodliwe. Córeczka będzie miała problemy z opanowaniem umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Dziewczynka potrzebuje stymulacji lewej półkuli mózgu, czyli ćwiczeń sekwencyjnych, linearnych. 

Warto skorzystać raz w tygodniu z pomocy terapeuty pracującego metodą krakowską. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Z ćwiczeń lewopółkulowych ważne są "Układanki lewopółkulowe" oraz ćwiczenia dominującej ręki. Proszę nie mówić nigdy: "powiedz", "powtórz", bo to przynosi odwrotny skutek. Dziecko musi słuchać około 5 miesięcy, by mózg nauczył się łączyć sylaby w większe jednostki. Jako stymulację do spontanicznego powtarzania stosujemy zawsze program "Kocham czytać" i "Dziennik wydarzeń" - terapeuta powinien Pani wszystko objaśnić. Jest też moja nowa książka "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" gdzie dokładnie opisuję 17 technik terapeutycznych.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: zaburzenia rozwoju, celakia, szkoła, niewyraźna mowa

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć