Córka nie reaguje na polecenia i nie mówi
Witam Panią Profesor,
Mam córkę, która ma 3 latka i mówi tylko słowa takie jak mama, baba, dzidzi i pojedyncze a, e, u, y, nie reaguje na swoje imię gdy się ją woła i nie rozumie poleceń "podaj" czy też "pozbierać zabawki", nie bawi się z rówieśnikami tylko sama i tylko czymś co ją zainteresuje. Byliśmy z nią u neurologa - zalecono jej badanie EEG i badanie genetyczne, które wyszło prawidłowo, skierowano nas na badanie słuchu, które tez wyszło prawidłowo. Prosimy Panią o pomoc i gdzie możemy się zwrócić z córką. Z góry dziękuję. Pozdrawiam
Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
Sytuacja Córeczki jest dramatyczna i nie ma chwili do stracenia, terapię należy rozpocząć natychmiast.
Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki"20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Program słuchowy umożliwi dziecku reakcje na mowę. Reakcja na imię powinna się pojawić już po 2 tygodniach codziennego słuchania. Warunek konieczny: eliminacja telewizji, radia, zabawek dźwiękowych.
2. Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ćwiczenia artykulacyjne, polegające na mówieniu do dłoni dziecka, by poczuło na skórze ruch powietrza (podczas nauki powtarzania i rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab - program "Kocham czytać",  www.we.pl) – 10 minut dziennie.
4. Ćwiczenie sekwencji i linearnych uporządkowań - I etap - "Sekwencje, Szeregi"www.konferencje-logopedyczne.pl
5. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" -  www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska