Brak mowy u 2-latka
Witam,
w lipcu tego roku mój synek skończy dwa latka, niestety do tej pory nie powiedział świadomie ani jednego słowa. Czekamy na wizytę w klinice diagnozującej spektrum autystyczne, jednak do tej wizyty jeszcze około pól roku. Synek od okola miesiąca zaczął czynić duże postępy, jednak strasznie się o niego boję. Dopiero od około miesiąca zaczął reagować na swoje imię. Czasami powie "ma ma ma ma ma", ale mówi to tylko wtedy, gdy sam chce. Nie powtarza po nas słów, nawet nie próbuje. Mieszkamy za granicą, przez co dziecko ma bardzo mały kontakt z innymi ludźmi. Zazwyczaj przebywa tylko ze mną, tj. mamą i po godz. 18.00 z tatą, bo do tej godziny tata pracuje. Synek chce bawić się razem z nami, przynosi klocki bym z nim budowała. Gdy jest głodny, przynosi butelkę. Jeśli powiem stanowczym tonem, to pozbiera klocki. Myślę, że mnie rozumie. Bardzo lubi się przytulać i miziać. Cieszy się, gdy przytulamy go oboje. Podczas zabawy z nami śmieje się i gdy już nie chcemy się z nim bawić, ciągnie nas za nogawki byśmy dalej się bawili. Kula z nami piłkę i przynosi nam ją. Niepokojącym symptomem dla mnie jest to, że mój synek prawie nigdy nie gaworzył, a gdy już to robił, to bardzo mało. Zamiast tego piszczal. Od około 3 tygodni synek przestał piszczeć i próbuje gaworzyć. Proszę o pomoc i doradzenie mi, w jaki sposób mam nauczyć synka mowy bądź zachęcić go do niej oraz w jaki sposób bawić się z nim, by rozwijał się pozytywnie. Z góry dziękuję.
Pozdrawiam,
Aleksandra

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
synek potrzebuje kompleksowej terapii. Na początek radzę zacząć od zakupu programu: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a następnie - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza" (sklep www.centrummetodykrakowskiej.pl). Niezwykle ważne, by dziecko słuchało programu w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Nierzadko, dzieci nie chcą nosić słuchawek, ale słuchanie z wolnego pola mija się z celem. Może Pani kupić rozdzielacz i "pracować" razem z synkiem. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje, zacząć od kilku minut dziennie, a kończąc na ok. 30 minutach. Oprócz stymulacji językowej, należy ćwiczyć pozostałe funkcje poznawcze. Wiele cennych informacji i ćwiczeń znajdzie Pani w książkach: "Wczesna interwencja terapeutyczna" oraz "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" (obie dostępne również w formie e-booków). W internecie znajdzie Pani wiele blogów polskich Mam mieszkających za granicą, które (nie mając innego wyjścia) zostały terapeutami swoich dzieci i mogą się pochwalić sporymi sukcesami (np. p. Patrycja Drozd i blog krainasary).
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł