Wymiotuje przez nerwy?
Mój synek ma 20 miesięcy... Jak miał 10 m-c już zaczął bardzo płakać u lekarzy - tak jest do dziś. Płacze, ale nie wymiotuje (nigdy nie przytrafiło mu się nic złego u lekarza, może szczepienia tak działały stresująco). Do 9 miesiąca nie płakał. Teraz jest inny problem: jak wychodzę z nim gdzieś w gości albo się wystraszy, bo się uderzy, nawet nie płacze bardzo, a już wymiotuje. Nie wiem dlaczego tak reaguje. No na uderzenie ok, może ze strachu, może mu minie to. Ale dlaczego jak wychodzę z nim gdzieś do kogoś do domu tak okropnie reaguje płaczem, aż zwymiotuje, a później jest ok, bawi się, zapomina o wszystkim jakby nigdy nic. Szczerze nie mam tu wielu znajomych, więc chodzę do szwagierki do domu i jest ok, u mamy też. Tylko do tych co nie zna taka jest reakcja. Nie wiem dlaczego, przecież jestem przy nim... Jest ogólnie żywym dzieckiem i jak ktoś do nas przychodzi - nawet obcy - to cieszy się, bawi, byle by on nigdzie nie wyszedł do domu czy obcego pomieszczenia... Nie wiem co robić. Oswajać go? Wychodzić częściej gdzieś?
Ilona

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Występowanie objawów lękowych ok. 8-10 m-ca życia to normalne zjawisko w rozwoju psychicznym dzieci. Jest to tzw. lęk społeczny, pojawiający się na skutek zaczęcia rozróżniania przez dziecko pojęć swój-obcy. Nie spotkałam się do tej pory jednak z dzieckiem, u którego objawy przyjmowałyby aż tak dramatyczną postać i trwały tak długo. Być może wynika to z niewielkich doświadczeń społecznych (pisze Pani, że chodzicie głównie do szwagierki) małego, które w połączeniu z jakąś jego wrodzoną wrażliwością dają taki efekt.
Sprawy oczywiście nie należy zostawić samej sobie, pomysł z oswajaniem jest dobry. Wszystko jednak należy robić powoli i stopniowo. Przede wszystkim nigdy małego nie zaskakiwać, mówić, gdzie, do kogo i po co idziecie, jak długo tam będziecie i co się będzie działo. Przewidywalność sytuacji jest bardzo ważna dla wrażliwych, lękowych dzieci.
Może, wiedząc jakie są jego reakcje, warto wypróbować leki stosowane u dzieci podczas choroby lokomocyjnej, jak aviomarin czy lokomtiv?
Serdecznie życzę powodzenia i wszystkiego dobrego
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk