Pięciolatka nie chce uczestniczyć w zajęciach przedszkolnych, jako jedyna
Witam serdecznie,
wiem, że podobne tematy zostały już poruszone, ale moim zdaniem "podobne". Moja córka kończy za parę dni 5 lat. Do przedszkola poszła mając 3,5 roku, z wielkim bólem i płaczem. Pierwszy rok był ciężki, teraz też czasami nie chce chodzić do przedszkola. W pierwszym roku uczęszczania do przedszkola, głównie siedziała na krześle w kącie sali. Teraz też się to zdarza. Szczególnie podczas rytmiki. Jest jedynym dzieckiem, które nie uczestniczy w rytmice. Siedzi na krześle i obserwuje wszystko z boku. Już rozmawiałam z Panią od rytmiki i powiedziała mi, że nie ma w tej materii żądnego postępu, jest constans. Dodam, że córka chodziła 2 miesiące do klubu sportowego na gimnastykę artystyczną i Pani trener bardzo ją chwaliła za zdolności i gibkość, proponowała nam nawet wielokrotnie przeniesienie do starszej grupy gimnastycznej ze względu na talent córki. Jednak po 2 miesiącach córka odmówiła uczęszczania na zajęcia z gimnastyki. Jeszcze jedna sprawa to takie jakby wycofanie względem dzieci. Gdy przychodzimy do przedszkola jej znajomi witają ją radośnie, a córka patrzy na nich z pochmurną, nadąsaną miną i nic nie odpowiada. Obawiam się, że nie jest lubiana, nie została zaproszona na żadne urodziny organizowane poza przedszkolem. Trochę się tym martwię, a nawet bardzo... Dodam, że ma mały kontakt z dziećmi. W rodzinie ich nie ma, sąsiadów mamy staruszków... Córka lubi kontakt z dorosłymi i wymaga żeby była w centrum zainteresowania - zawsze. Jest dzieckiem bardzo wyczekanym, być może to moja wina. Proszę o ocenę i radę.
Dziękuję bardzo.
Mariola

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Mariolu,
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć skąd zmiana zachowania córki.
Być może jest bardzo wrażliwa i nawet niewielkie niepowodzenie sprawia, że wycofuje się z danej aktywności.
Warto chwalić córkę i podkreślać jej osiągnięcia.
Być może jest również bardziej niż inni nieśmiała i w dużej grupie dzieci może być jej trudno zaistnieć.
Aby ułatwić kontakty w kolegami z przedszkola warto dać jej szansę
zaprzyjaźnienia się z nimi w spokojnych warunkach.
Może uda się Pani umówić z wybranymi dziećmi i rodzicami na wspólny spacer czy wizytę w domu.
Takie spotkania na pewno pomogą nawiązać dzieciom bliższy kontakt, co
miejmy nadzieję zaprocentuje w przedszkolu.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak