Nerwowy 2,5-latek - wcześniak
Witam serdecznie,
Jestem mamą bliźniaczek urodzonych w 32 t.c., jedna z moich córek miała wylew II stopnia, po którym nie było już śladu przy następnym badaniu tj. po ok. 3 dniach. Druga córka unikła wylewów. Dzieci nigdy nie były rehabilitowane, neurolog wypowiedziała się o ich rozwoju bardzo pozytywnie. Ogólnie niby jest wszystko w porządku, ale martwi mnie, to że córka (ta po wylewie) jest bardzo nerwowa, na zaczepki siostry reaguje bardzo emocjonalnie, jest drażliwa, krzykliwa. Nie wiem jak mam postępować. W żłobku Panie co jakiś czas zgłaszają mi, że bije dzieci, nie słucha i nie boi się nikogo, i że nie umie się dłużej czymś zainteresować (choć to ostatnie rzadko). Dodam, że córka wszystko rozumie co się do niej mówi, ale jest bardzo zbuntowana. Z mową w porządku, choć mówi gorzej niż druga córka. Nie radzę sobie z jej emocjami. Proszę o pomoc. Pozdrawiam
Kamila

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Moim zdaniem, powinna Pani powtórzyć wizytę u dobrego neurologa dziecięcego oraz pójść z córeczką do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie wykluczą, czy jej zachowania to kwestia temperamentu, czy też problemy wynikające z przedwczesnych narodzin. W razie wystąpienia wskazań ku temu, otrzyma Pani zaświadczenie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, uprawniające do skorzystania z wielospecjalistycznej pomocy diagnostyczno-terapeutycznej.
Proszę tego nie zbagatelizować. W przypadku małych dzieci lepiej jest różne rzeczy sprawdzić na zapas niż później żałować, że się tego nie zrobiło na czas. Jestem zaskoczona, że dzieci urodzone aż o tyle tygodni za wcześnie nie zostały objęte obserwacją rozwoju w 1 r. ż.
Serdecznie pozdrawiam i życzę, by sprawy wyjaśniły się jak najlepiej
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk