4-latek boi się przedszkola
Witam,
Piszę do Pani z pewnym problemem: mój 4,5-letni synek panicznie boi się przedszkola. Jak tylko wspomnę, że niedługo będzie musiał iść zaczyna się okropny płacz i lament na samą myśl o przedszkolu. Od września idzie już obowiązkowo. Bardzo boję się tego dnia, chociaż wiem zarazem, że muszę być bardzo silna. Gdy pytam go "synku, ale powiedz mi dlaczego boisz się przedszkola?" (wspomnę, że nigdy nie chodził) odpowiada mi, że zostanie tam sam i będzie płakać za mną. Bardzo chciałabym go jakoś przygotować na ten moment. Synek zostaje z dziadkami, ciociami, wujkami, jest wesołym dzieckiem. Obserwuję go gdy jesteśmy np. na placu zabaw - podchodzi z dystansem do dzieci, ale jak już zabawa z dzieckiem się rozkręci bawi się ładnie choć widzę, że muszę być w zasięgu jego oka. Proszę mi doradzić, co mogę jeszcze zrobić by przygotować synka. W sumie to mamy jeszcze troszkę czasu, ponieważ idzie dopiero od września do przedszkola, ale tak bardzo bym chciała żeby nie myślał, że przedszkole jest złe. Napomnę, że nawet gdy próbowałam włączać mu filmiki z przedszkola od razu mówi: "MAMUSIU WYŁĄCZ TO, JA NIE LUBIĘ PRZEDSZKOLA". Ciężko mi z tym, bardzo proszę o POMOC.
Mama Marta

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Ważne, aby dziecko było przygotowane na pobyt w przedszkolu. Synek
przestraszył się, że będzie w nim bez bliskiej osoby. Dobrym pomysłem
jest czytanie mu książeczek o tym jak dzieci poszły do przedszkola.
Ważne by były zawarte w nich przeżywane przez synka emocje - strach,
niechęć pozostania bez mamy. Oraz najważniejsze - to, że zawsze
przychodzi po nie mama. Polecam bajeczkę: "Kajtuś i przedszkole". Ważne
też, aby pamiętać, że czas adaptacji wynosi ok. 2 miesięcy. Synek
pewnie będzie popłakiwał przy rozstaniu. Ważne, aby Pani zachowała
spokój. Początkowo warto odbierać chłopca wcześniej np. ok. 12 i
stopniowo wydłużać czas pobytu w przedszkolu.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska