Histeryczna 3-latka i wizyta u ginekologa dziecięcego
Witam serdecznie,
Chciałabym prosić o poradę w następującej sprawie, zupełnie nie wiem co zrobić.
Moja córeczka jest dzieckiem bardzo bystrym i wygadanym, także bardzo emocjonalnym, łatwo wpadającym w histerię, strachliwym. Nie wiem dlaczego tak się stało, byłyśmy zawsze bardzo blisko. Dwa dni temu przy okazji wizyty kontrolnej u nefrologa, dowiedziałam się, że córeczka ma sklejone wargi sromowe mniejsze i musi być smarowana maścią z estrogenami, mamy też zgłosić się do poradni ginekologii dziecięcej. Tak jak przypuszczałam, Ala panicznie boi się smarowania maścią, mimo moich zapewnień, że to nie boli, że będę delikatna, że pani doktor kazała. Na moje próby tłumaczenia wpada w histerię, płacze że się boi, nie chce, że to jest głupie. Podobnie sytuacja wygląda z pobieraniem moczu - 1,5 roku temu miała zakażenie dróg moczowych, w szpitalu potrafiła wstrzymywać mocz przez 12 godzin, aż pielęgniarka po całym dniu musiała zmusić ją do siusiania naciskając na pęcherz, żeby pobrać mocz do badania. Od tamtej pory próby pobrania moczu, a musimy to robić podczas infekcji, to dla mnie i dla niej koszmar. Nawet teraz jedyny sposób na jaki się zgadza to wstawienie pojemniczka do nocnika, a i to nie bez płaczu.
Nie wiem co zrobić aby zgodziła się na smarowanie maścią krocza - muszę to robić, a nie chcę robić na siłę. Boję się, że siłowe rozwiązania w takiej delikatnej sferze spowodują u niej jakiś uraz. Dodatkowo nie wiem zupełnie co zrobić, żeby pozwoliła się obejrzeć pani ginekolog, bo już czuję, że będzie wielka histeria. Bardzo proszę o pomoc :(
Agata

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Sytuacja jest bardzo delikatna. Prawdopodobnie córeczka w momencie
wywoływania oddawania moczu przez pielęgniarkę straciła kontrolę nad
sferą, którą już kontrolowała. Proszę nie robić niczego na siłę. Jedną z
metod pracy z lękiem jest zabawa. Można bawić się na misiach i lalach w
lekarza i dalsze leczenie w domu. Przy czym jeden z "przypadków "
powinien być bardzo podobny do przypadku córeczki. Warto w zabawie
odnieść się do emocji przeżywanych przez córeczkę. Można spróbować
smarować dziewczynkę, kiedy jest w fazie głębokiego snu np. godzinę po
zaśnięciu i godzinę przed przebudzeniem. Próbkę moczu można pobrać
bezpośrednio z nocniczka uprzednio go dezynfekując spirytusem. Jeżeli
chodzi o wizytę u ginekologa warto uprzedzić córeczkę o niej,
opowiedzieć jak będzie wyglądała wizyta. Te działania nie gwarantują
braku strachu u córeczki, ale na pewno go zmniejszą. Najważniejsze by
miała przy sobie Panią, gdyż to właśnie Pani jest źródłem jej poczucia
bezpieczeństwa. Pani postawa wobec badania powinna być spokojna i
akceptująca.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak