6-latek wywraca oczami
Dzień dobry,
Mój sześcioletni synek ostatnio przy zasypianiu zaczął wywracać oczami. Słuchając książki i zasypiając oczka uciekają mu po okręgu zupełnie do góry (kilkukrotnie). Kiedy pytam go dlaczego tak robi, odpowiada, że nie wie. W okresie niemowlęcym czasami tak robił przy zasypianiu, ale szybko mu przeszło. Nie ma żadnych innych objawów oprócz ogólnej nerwowości (bardzo szybko reaguje płaczem na wszystko co jest nie po jego myśli - raczej się tak nie zachowywał). Synek od września chodzi do szkoły, radzi sobie dobrze, ostatnio przechodził ospę, wkrótce na świecie pojawi się jego młodszy brat - być może ma to jakiś związek ze stresem? Czy powinnam zgłosić się z Nim do psychologa lub do neurologa?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam.
Natalia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Rzeczywiście w młodszym wieku niemowlęcym, od urodzenia do 6 m.ż., takie problemy z oczami zwykle nie są niepokojące. Wynikają ze zbyt słabo jeszcze pracującego systemu mięśniowego. Trudno powiedzieć, czy nawrót takiego zachowania u sześciolatka ma taką samą przyczynę. To, że nie umie powiedzieć, czemu tak się dzieje, świadczy, iż czynność prawdopodobnie odbywa się poza jego wolą lub świadomością. Jeśli jest to dziecko o wrażliwej naturze, być może jest to reakcja psychogenna na stres. Jeśli jednak to zachowanie nie minie szybko, radziłabym przede wszystkim skonsultować się z neurologiem.
Z życzeniami wszystkiego dobrego dla Pani, synka oraz małego rodzeństwa w drodze
Agnieszka Sokołowska