Agresja wsród przedszkolaków
Mój synek ma 6 lat. W tamtym roku chodził do przedszkola, teraz chodzi do zerówki. Jest to klasa łączona i z nim chodzą dzieci 5-letnie, które biją go, kopią, skaczą, synek przychodzi do domu z guzami, z siniakami, zrobił się w szkole zamknięty w sobie. Tych 5-latków jest 4, którzy tak się zachowują. Wychowawczyni też nie może sobie z nimi poradzić. Dzieci za złe zachowanie dostają naklejki chmurkę z piorunem albo słoneczko za dobre zachowanie. Nie wiem co mam zrobić czy porozmawiać z rodzicami tych dzieci, a może z samymi dziećmi i wytłumaczyć im, że nie wolno bić innych? Proszę o poradę.
Janina

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Janiono,
Taka sytuacja jest niedopuszczalna i myślę, że konieczna jest interwencja w przedszkolu. Skoro te sytuacje dzieją się w grupie nie wyobrażam sobie, że Panie nauczycielki poddają się i nie widzą rozwiązania tej sytuacji. Ich obowiązkiem jest poza nauką, także chronienie dzieci i pełnienie roli wychowawczej. Skoro system "chmurek" nie działa to należy znaleźć inne sposoby. Proszę zaangażować w sprawę psychologa przedszkolnego (jeśli przedszkole jest państwowe to psycholog na pewno ma dyżury i dodatkowo jest dostępny w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli już teraz widzi Pani, że syn zamyka się w sobie, to trzeba szybko reagować.
Życzę powodzenia.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak