Brak mowy a ADHD
Moja 4-letnia córeczka według opinii psychologiczno-pedagogicznej sprzed roku ma zaburzenia umysłowe, choć opinia ta została wydana po krótkiej obserwacji i testach komunikacyjnych. Poddana była kontroli w ośrodku dla dzieci z autyzmem, lekarz stwierdził, że raczej to zaawansowana ADHD i tylko znikome zachowania dotyczące spektrum autyzmu. Brała olej (EyeQ) i magnez+wit. C poprawa jest znaczna. Dziecko uspokoiło się, choć przejawia sporadyczne zachowania nerwowe. Problemem jest brak mowy pojedyncze powtarzania pojawia się oraz pojedyncze slow. Wszystko potrafi pokazać i jest dobrze usamodzielniona jak na swój wiek. Proszę o pomoc co robić, żeby coś zaczęło się dziać w tym temacie.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
niestety ani magnez, ani olej nie pomogą dziecku w rozwoju mowy, a tym samym w kształtowaniu funkcji intelektualnych. Szkoda, że lekarz nie czyta literatury i pozostawia rodziców w przeświadczeniu, że mowa "sama" się pojawi.
Prosze skorzystać z pomocy terapeuty prowadzącego terapię Metodą
Krakowską (www.szkolakrakowska.pl), a jeśli nie znajdzie Pani nikogo w
pobliżu swojego miejsca zamieszkania, musi Pani ropocząć sama.
Pomoże Pani lektura:
1. "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
2. "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" -
www.konferencje-logopedyczne.pl
Pomoce:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl
2. Stymulacja powtarzania "Kocham czytać" - www.we.pl
3. "Moje pierwsze słowa" - www.wir-wydawnictwo.com
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska