Problem z 8-latkiem
Witam,
mam 8-letniego syna, który chodzi do 2 klasy i ostatnio nawet usłyszałam od Pani wychowawczyni, że ona ma już dość. Syn ma ogromne problemy ze skupieniem uwagi na lekcjach. Zazwyczaj nie słucha poleceń, a potem zadania są albo nie zrobione albo zrobione źle. Jest dzieckiem ruchliwym, ale ADHD zostało wykluczone. Owszem, na zajęciach, które mu się podobają, np. lepienie z plasteliny, potrafi siedzieć w jednym miejscu przez 1,5 godz. i kończyć swoją pracę. Ale to, co dzieje się w szkole, nie jest dla niego atrakcyjne. Na kartkówkach się nie skupia i ma słabe oceny. Dodatkowo jest w ogóle niezorganizowany. Nie pamięta, gdzie zostawił strój po wfie, a to jego piórnik zamiast w plecaku leży na korytarzu na jakimś stoliku. I zawsze jak go odbieram, sprawdzam czy wszystko jest, więc zazwyczaj biega po szkole i znajduje. Jestem wręcz zrozpaczona, bo nie mam pojęcia jak go zmobilizować i sprawić żeby coś się w tym temacie zmieniło. Z racji ruchliwości poszedł do szkoły sportowej, aby zużyć trochę tej energii i rzeczywiście w pływaniu jest świetny. Ale samym egzaminem z pływania nie zaliczy szkoły. Byliśmy oczywiście u psychologa, który stwierdził, że jego brak koncentracji bierze się z tego, że nie rozumie czytanego tekstu, bo czyta głoskami. Ale jego czytanie już znacznie się poprawiło, a wychowawczyni twierdzi, że to nie jest ten problem. Wciąż ten sam temat: niekoncentrowania się. Z góry dziękuję za poradę.
Klara

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
występowanie ADHD u dziecka (czyli nadpobudliwość ruchowa z deficytem uwagi) stwierdza lub wyklucza specjalista psycholog dziecięcy po odpowiednich badaniach, np. w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rozumiem więc, że diagnoza wykluczająca nadpobudliwość ruchową otrzymała Pani właśnie po wykonaniu takich badań.
Jeżeli syn ma trudności w szkole, pierwszą osobą, która powinna udzielić mu wsparcia jest psycholog lub pedagog szkolny. Są to osoby kompetentne do oceny rodzaju trudności oraz do ustalenia metod radzenia sobie. Jeżeli jednak ta interwencja według Pani nie wystarcza, to należy udać się do psychologa dziecięcego, który nie tyle wykona diagnozę trudności dziecka, co zaproponuje odpowiednią terapię, najlepiej z udziałem rodziców. Takiego rodzaju problemy u dziecka są bardzo trudne do rozwiązania bez aktywnej i systematycznej współpracy rodziców ze specjalistą.
Do psychologa-terapeuty dziecięcego można udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub do poradni prywatnej (wizyta płatna).
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek