Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Głoska "h" oraz ćwiczenie pamięci

Witam. Od kiedy córka (ma obecnie 27m) nauczyła się wymawiać głoskę "h", wymawia ją bardzo gardłowo, tak jak przy chrząkaniu. Na początku myślałam, że to może maniera, ale czas mija, a ona w każdym wyrazie tak mówi. Co jest tego powodem? Można to jakoś usunąć? Dodam, że jest to trochę "rażące" dla ucha:) Chciałam też dopytać o technikę ćwiczeń pamięci sekwencyjnej i symultanicznej. Syn (4,5 roku) ma problemy przy zapamiętywaniu trzech obrazków w pamięci sekwencyjnej. Pokaże je prawidłowo, ale nie zrobi tego w kolejności 1-2-3 tylko np 3-2-1, 1-3-2. Czy może mieć to związek z tym, że ma skrzyżowaną lateralizację? Czy przy ćwiczeniach pamięci symultanicznej ważna jest kolejność pokazywanych obrazków, czy wystarczy, że pokaże wszystkie? Ostatnie moje pytanie dotyczy nowej pozycji książkowej "Pokaż co czujesz". Czy ma ona formę obrazków na których jest pokazana emocja, czynność? Jest to coś zbliżonego do piktogramów? Chodzi tu o nawiązanie kontaktu pozawerbalnego z dzieckiem? Bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam i składam najlepsze życzenia świąteczne.

Pytanie przysłała pani Iwona
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Iwono,

proszę sprawdzić jak córeczka wymawia głoski f i w. Jeśli jest prawidłowy układ warg i dźwięk nie budzi wątpliwości, może przejść do wywoływania głoski h. Najlepiej imitując chuchanie na szybę lub dłoń, w sylabach chu chu chu. Najpierw w sylabach, a potem w w wyrazach. Jeśli to nie odniesie skutku proszę zakupić 1 zeszyt z serii "Słucham i uczę się mówić", ten w którym jest głoska h (E. Wianecka - www.arson.pl). Skrzyżowana lateralizacja u synka jest powodem problemów z zapamiętywaniem kolejności obrazków. Ważne, by już teraz ćwiczyć tę umiejętność, bo jest ona podstawowa w nauce czytania. Córka jest zagrożona dysleksją. Kolejność przy pokazywaniu obrazków podczas ćwiczeń pamięci symultanicznej jest bardzo ważna. Fakt, że Córka ma problem z prawidłowym odwzorowaniem kolejności potwierdza diagnozę ryzyka dysleksji. W pozycji "Opowiedz, co odczuwasz" są obrazki do stymulacji mówienia o uczuciach i emocjach. Jednak jeśli są kłopoty z wypowiadaniem się (np. afazja lub brak mowy z innych przyczyn) można użyć zamieszczonych w tej pomocy obrazków przedstawiających emocje i uczucia na rysunkach twarzy. Tak więc nie są to właściwe piktogramy, ale pomoc może posłużyć zarówno dzieciom mówiącym jak i z zaburzoną komunikacją językową.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: lateralizacja, pamięć symultaniczna

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć