Czy moje dziecko rozwija się prawidłowo
Moja córka ma 9 miesięcy, siada, raczkuje próbuje wstawać, bawi się zabawkami(potrząsa nimi, wkłada do buzi, stuka o siebie), uśmiecha się do rodziców i innych zwłaszcza dzieci, jest pogodna, mówi mama tata baba i co się jej uda, słowo mama wypowiada już chyba dość świadomie, bo najczęściej jak płacze i chce na ręce. Martwi mnie jednak, że nie zawsze reaguje na swoje imię. Jak jest czymś zajęta to nie mam mowy, żeby się do mnie odwróciła. Nie wyciąga rączek jak chce na ręce, przytula się najczęściej jak jest senna (czasem się odpycha, jak ją chce pocałować). Nie chce robić pa pa, pokazałam jej kosi kosi to naśladuje ten gest, ale nie jak powiem kosi kosi.
Ale np. podchwyciła jak miałam kaszel i ona też kasłała na niby. Wydawało mi się, że moje dziecko ma jeszcze czas na te wszystkie czynności, ale jak przeczytałam co powinno umieć dziecko w jej wieku to trochę spanikowałam.
Tyle się teraz mówi o autyzmie, jak nie reaguje na imię to autyzm, nie naśladuje autyzm, chodzi na palcach to autyzm itp. Proszę powiedzieć czy powinnam się niepokoić?
Pytanie przesłała Pani Aneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aneto,
oczywiście na podstawie opisu nie mogę stwierdzić, czy zaburzenia rozwoju są ze spektrum autyzmu, czy nie, ale z całą pewnością mogę stwierdzić, że rozwój społeczny Córeczki nieco odbiega od oczekiwanego. Niepokoi mnie odpychanie podczas prób całowania dziecka i brak naśladowania na polecenie. Nic Pani nie pisze, czy pojawił się gest wskazywania palcem. Jeśli nie, to też powód do niepokoju.
Być może to tylko nieco zwolniony rozwój funkcji poznawczych, ale to oznacza, że trzeba ten rozwój wspomagać, a nie czekać. To przecież Pani ukochana Córeczka, która powinna dostać szanse tak jak wszystkie inne dzieci.
Proszę skorzystać z książki J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl. Są tam ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych dla dzieci w wieku od 3 miesiąca do 6 roku życia. W tej chwili najważniejsze jest naśladowanie ruchów i wskazywanie palcem (nie tylko na pytanie "gdzie lampa?, gdzie mama?" ale też samodzielne pokazywanie czegoś dorosłym).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska