Strefa rodzica » Artykuły » Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?

Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?powiększ

Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?

Żywienie i jego rola w harmonijnym rozwoju młodego organizmu

 

Żywienie to jeden z najistotniejszych czynników środowiskowych, kształtujących rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży. Odpowiednie spożycie składników pokarmowych ma kluczowe znaczenie na każdym etapie życia człowieka, jednak we wczesnym jego okresie jest ono wyjątkowo ważne. Pokarm powinien zaspokajać podstawowe zapotrzebowanie organizmu niezbędne do utrzymania procesów fizjologicznych oraz potrzeb związanych z aktywnością fizyczną, a także dostarczać składników odżywczych koniecznych do procesów harmonijnego i intensywnego wzrastania młodego organizmu. Coraz większa liczba danych naukowych wskazuje również na odległy wpływ wczesnego żywienia na stan zdrowia w wieku dorosłym.
 

Żywność przetworzona – zagrożenie dla naszych dzieci

 

Duży wybór i zwiększona dostępność potraw wysokoenergetycznych w dzisiejszych czasach, a także spożywanie wysoko przetworzonych gotowych dań, brak dyscypliny żywieniowej oraz ruchu przyczyniają się do zwiększania liczby dzieci i młodzieży z nadwagą oraz otyłością w Polsce. Według Prof. Mirosława Jarosza i Dr Ewy Rychlik, z powodu nadmiernej masy ciała, cierpi blisko 14% dzieci w naszym kraju. W Europie, nadmierną masę ciała obserwuje się u około 20% dzieci, z czego u 5% z nich zdiagnozowano otyłość. Główną przyczyną nadmiernego przyrostu masy ciała są nieprawidłowe nawyki żywieniowe związane najczęściej z wysoką konsumpcją przetworzonych produktów oraz zbyt mała aktywność fizyczna.
 

Koniecznie posiłek do szkoły przygotowany w domu

 

Warto podkreślić, że rodzice są wzorem do naśladowania dla swoich dzieci i to oni przede wszystkim powinni dbać o kształtowanie poprawnych nawyków żywieniowych u siebie i swoich pociech. Bardzo skutecznym rozwiązaniem w celu ograniczenia konsumpcji żywności mocno przetworzonej przez dziecko jest przygotowanie posiłku do szkoły w domu wspólnie z rodzicem lub rodzicami.

 

Poniżej przedstawiam kilka przykładów prostego, a zarazem wartościowego posiłku do szkoły dla dziecka:

  1.  Kanapki z pełnoziarnistego pieczywa (żytnie na zakwasie, graham, bezglutenowe: gryczane, gryczano-jaglane) z warzywami (ogórek zielony, rzodkiewka, pomidor, sałata zielona) i chudą wędliną, domowej roboty pieczenią, pastą jajeczną, rybną, bądź nabiałem (ser żółty, ser twarogowy).
  2.  Produkty mleczne naturalne i niesłodzone: kefir, jogurt, maślanka (jeżeli dziecko nie ma zdiagnozowanej alergii, bądź nietolerancji pokarmowej).
  3.  Owoce świeże – jabłka, banany, winogrona, gruszki, nektarynki, brzoskwinie, borówki, kiwi, pomarańcza, maliny, awokado, etc.
  4.  Owoce suszone – daktyle, figi, żurawina, morele, rodzynki (najlepiej niesiarkowane i niesłodzone dodatkowo).
  5.  Orzechy i ziarna – laskowe, włoskie, brazylijskie, migdały, pestki dyni (jednorazowa porcja 1-3 garści; w przypadku orzechów brazylijskich 1-5 sztuk).
  6.  Świeżo wyciskane soki warzywne, owocowe lub mieszane (również szeroko dostępne jednodniowe) jako alternatywa dla słodkich napojów gazowanych i energetyzujących.

 

Warzywa i owoce w diecie

 

Warzywa i owoce powinny być składnikiem codziennej diety naszego dziecka ze względu na atrakcyjną zawartość witamin (C, E, β-karotenu, kwasu foliowego), składników mineralnych (m.in. magnezu, potasu, wapnia, sodu) oraz błonnika pokarmowego. Zdecydowana większość warzyw i owoców charakteryzuje się wysoką zawartością wody w stosunku do masy i objętości świeżych pokarmów, dzięki czemu ich wartość energetyczna jest względnie mała, nawet przy spożyciu dużych porcji. Dodatek do każdego posiłku owoców, a zwłaszcza warzyw ze względu m.in. wysoką zawartość włókna pokarmowego będzie nasilał odczuwaną przez dziecko sytość. Stosunek ilości spożywanych warzyw i owoców powinien wynosić w prawidłowo zbilansowanej diecie 3:1 (trzykrotnie więcej warzyw w porównaniu do owoców).
 

Zachowajmy zdrowy rozsądek w podejściu do żywienia

 

Pragnę podkreślić na koniec artykułu, że nie należy zabraniać dziecku całkowicie spożywania produktów wysokokalorycznych i wysoko przetworzonych, lecz uczyć je umiejętnego korzystania z szerokiej oferty żywności oferowanej nam przez jej producentów. Sięganie raz w tygodniu po szklankę słodkiego napoju gazowanego, bądź średniej wielkości paczkę ulubionych chipsów nie zrobi krzywdy większości dzieciom. Ważne jest, aby rodzic zachęcał dziecko do wspólnego przygotowywania zdrowych potraw i spożywania ich w gronie rodzinnym. W ten sposób młody człowiek poznaje składniki dań, kryteria ich doboru przez rodzica i uczy się prawidłowych, prozdrowotnych nawyków żywieniowych na długie lata. 

 

Bibliografia:
1. Kwiecień E i wsp. Ocena zwyczajów żywieniowych dzieci w wieku szkolnym w aspekcie występowania otyłości. Probl Hig Epidemiol  2017, 98(3): 260-265.
2. Mikoś M, Mikoś M, Mikoś H i wsp. Nadwaga i otyłość u dzieci i młodzieży. Now Lek 2010, 79(5): 397-402.
3. Jarosz M, Rychlik E. Otyłość wyzwaniem zdrowotnym i cywilizacyjnym. Post Nauk Med 2011, 9: 712-717.
4. Kosti RI, Panagiotakos DB. The epidemic of obesity in children and adolescents in the world. Cent Eur J Public Health 2006, 14(4): 151-159.
5. Falkowska A, Stefańska E, Ostrowska L. Ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 10-12 lat o zróżnicowanym stopniu odżywienia. Endokrynol Otył Zab Przem Mat 2011, 7(4): 222-228.

 


Mateusz Durbas
Dietetyk Kliniczny
Absolwent dietetyki (Małopolska Wyższa Szkoła im. Józefa Dietla w Krakowie) i miłośnik zdrowego stylu życia. Obecnie w trakcie ostatnich miesięcy studiów magisterskich o specjalności dietetyka kliniczna w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia. Pasjonuje się szczególnie dietetyką kliniczną, sportową oraz psychodietetyką. Przyjmuje swoich klientów na konsultacje żywieniowe w Fundacji Godula-Hope w Rudzie Śląskiej oraz współpracuje również online z wieloma klientami. Jego misją życiową jest edukowanie ludzi w zakresie prawidłowego żywienia i budowania nawyków prozdrowotnych. Nieustannie poszerza swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w licznych konferencjach naukowych, warsztatach praktycznych, szkoleniach, a także studiach podyplomowych z zakresu dietetyki. W swojej praktyce korzysta z metod popartych rzetelnymi badaniami naukowymi i opisanych w fachowej literaturze. Wolny czas poświęca na spotkania z najbliższymi ludźmi, zwiedzanie atrakcji przyrodniczych, spacery z psem, trening siłowy, trekking górski, bieganie, gotowanie, czy też czytanie książek.
 

Więcej informacji o autorze:
www.mateuszdurbas.pl
https://www.facebook.com/mateuszdurbasdietetyk/
Fundacja Godula-Hope, ul. Główna 11, 41-711 Ruda Śląska


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Świetny artykuł! Również uważam, że to My rodzice dzieci odpowiadamy za ich przyszłe nawyki i zdrowie. Jeśli od małego będziemy uczyć dzieci dobrych zachowań to będą miały mniejsze problemy z nadmiarem masy ciała w późniejszym wieku.

dodany: 2017-10-18 21:06:52, przez: Maria


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Biżuteria dla dziecka - czy to dobry pomysł? więcej » x
Zobacz » Artykuły
Biżuteria dla dziecka - czy to dobry pomysł?

Biżuteria dla dziecka - czy to dobry pomysł?

Czy dzieci mogą nosić biżuterię? Opinie na ten temat są podzielone. Niektórzy uważają, że biżuteria przeznaczona jest tylko dla dorosłych, inni zaś, że nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Obecnie, wielu producentów oferuje szeroki wybór kolczyków, bransoletek, czy też wisiorków na najmłodszych, dzięki czemu jest w czym wybierać. Biżuteria to także doskonały prezent na chrzciny, pierwszą komunię świętą, urodziny oraz wiele innych okazji. więcej »
Karmienie piersią po cesarskim cięciu - jak pobudzić laktację?

Karmienie piersią po cesarskim cięciu - jak pobudzić laktację?

Martwisz się, że cesarskie cięcie uniemożliwi karmienie piersią? Spokojnie, rodzaj porodu nie jest czynnikiem determinującym ilość produkowanego mleka. Jeżeli odpowiednio się przygotujesz, podawanie maluszkowi naturalnego pokarmu z piersi nie będzie stanowiło żadnego problemu. Dowiedz się, jak pobudzić laktację. więcej »
Jak odciągać mleko laktatorem elektrycznym? Podpowiadamy krok po kroku

Jak odciągać mleko laktatorem elektrycznym? Podpowiadamy krok po kroku

Chcesz pobudzić laktację, aby karmić piersią jak najdłużej? A może wracasz do pracy po sześciomiesięcznym urlopie macierzyńskim i nie zamierzasz rezygnować z podawania dziecku naturalnego pokarmu? W takich sytuacjach niezbędnym urządzeniem okaże się laktaktor elektryczny. Sprawdź, jak szybko i wydajnie odciągać nim mleko. więcej »
Wyprawka online

Wyprawka online

Koniec wakacji to okres, w którym rodzice wraz z dziećmi gorączkowo poszukują w sklepach przyborów szkolnych, plecaków, odzieży na zajęcia sportowe oraz wielu innych przedmiotów, które są niezbędne dzieciom przez kolejnych 10 miesięcy. więcej »
Znowu upały! Meteorolodzy alarmują.

Znowu upały! Meteorolodzy alarmują.

Pierwszy raz tego lata wydano ostrzeżenie 3. stopnia! Najbliższe dni upłyną pod znakiem gorących skrajności. Bądźcie ostrożni i dbajcie o siebie. więcej »
Problemy z erekcją a płodność. Jak zwiększyć potencję i szanse na dziecko?

Problemy z erekcją a płodność. Jak zwiększyć potencję i szanse na dziecko?

Płodność u mężczyzn nierozerwalnie wiąże się z poczuciem męskości. Zaburzona erekcja to jeden z problemów, który zaburza satysfakcjonujący seks oraz może mieć wpływ na obniżoną zdolność poczęcia dziecka. więcej »
Dlaczego młodzi rodzice płacą wysokie rachunki za prąd i jak mogą je obniżyć?

Dlaczego młodzi rodzice płacą wysokie rachunki za prąd i jak mogą je obniżyć?

Pojawienie się dziecka to zawsze rewolucja dla jego rodziców i wiele zmian w organizacji ich codziennego życia. Potrzebujecie więcej przestrzeni, energii i czasu. więcej »
Najczęstsze błędy w pielęgnacji niemowlaka ? sprawdź, czy je popełniasz

Najczęstsze błędy w pielęgnacji niemowlaka ? sprawdź, czy je popełniasz

Kiedy na świat przychodzi mały człowiek, świat dorosłych mocno się zmienia. Noworodek natychmiast staje się centrum ich zainteresowania. więcej »
Mucosolvan mini: jak leczyć uporczywy kaszel u dziecka

Mucosolvan mini: jak leczyć uporczywy kaszel u dziecka

ak bardzo męczący może być kaszel u dziecka, wie chyba każdy rodzic. Nieprzespane noce, podkrążone oczy, słabnący apetyt u malucha to skutki uporczywego, suchego kaszlu. więcej »
Jak wybrać rower dla dzieci

Jak wybrać rower dla dzieci

Wybór rowerka dla dziecka to niełatwa sprawa, szczególnie, że na rynku jest całe mnóstwo interesujących modeli. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

W domu z dzieckiem

Aktywne dziecko1 Gry Nasza Księgarnia1 Niezapominajka1 Domowa Akademia1 Pierwsze Książeczki1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego poszukujesz ? :)
Powiedz nam które treści są dla ciebie ważne, będziemy zwracać na nie szczególną uwagę
Pomysłu na wspólne weekendowe wyjście w mieście
Pomysłu na weekend poza miastem
Pomysłu na wspólne wyjście. Nie ważne czy w mieście czy poza miastem
Porad dotyczących wychowania dziecka
Porad dotyczących zdrowia dziecka
Bajek do czytania on line
Gier / zabaw / kolorowanek, by zająć dziecko
Informacji o nowych książkach dla dzieci


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2018