Strefa rodzica » Artykuły » Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?

Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?powiększ

Jak sprawić, żeby moje dziecko ograniczyło spożycie przetworzonej żywności?

Żywienie i jego rola w harmonijnym rozwoju młodego organizmu

 

Żywienie to jeden z najistotniejszych czynników środowiskowych, kształtujących rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży. Odpowiednie spożycie składników pokarmowych ma kluczowe znaczenie na każdym etapie życia człowieka, jednak we wczesnym jego okresie jest ono wyjątkowo ważne. Pokarm powinien zaspokajać podstawowe zapotrzebowanie organizmu niezbędne do utrzymania procesów fizjologicznych oraz potrzeb związanych z aktywnością fizyczną, a także dostarczać składników odżywczych koniecznych do procesów harmonijnego i intensywnego wzrastania młodego organizmu. Coraz większa liczba danych naukowych wskazuje również na odległy wpływ wczesnego żywienia na stan zdrowia w wieku dorosłym.
 

Żywność przetworzona – zagrożenie dla naszych dzieci

 

Duży wybór i zwiększona dostępność potraw wysokoenergetycznych w dzisiejszych czasach, a także spożywanie wysoko przetworzonych gotowych dań, brak dyscypliny żywieniowej oraz ruchu przyczyniają się do zwiększania liczby dzieci i młodzieży z nadwagą oraz otyłością w Polsce. Według Prof. Mirosława Jarosza i Dr Ewy Rychlik, z powodu nadmiernej masy ciała, cierpi blisko 14% dzieci w naszym kraju. W Europie, nadmierną masę ciała obserwuje się u około 20% dzieci, z czego u 5% z nich zdiagnozowano otyłość. Główną przyczyną nadmiernego przyrostu masy ciała są nieprawidłowe nawyki żywieniowe związane najczęściej z wysoką konsumpcją przetworzonych produktów oraz zbyt mała aktywność fizyczna.
 

Koniecznie posiłek do szkoły przygotowany w domu

 

Warto podkreślić, że rodzice są wzorem do naśladowania dla swoich dzieci i to oni przede wszystkim powinni dbać o kształtowanie poprawnych nawyków żywieniowych u siebie i swoich pociech. Bardzo skutecznym rozwiązaniem w celu ograniczenia konsumpcji żywności mocno przetworzonej przez dziecko jest przygotowanie posiłku do szkoły w domu wspólnie z rodzicem lub rodzicami.

 

Poniżej przedstawiam kilka przykładów prostego, a zarazem wartościowego posiłku do szkoły dla dziecka:

  1.  Kanapki z pełnoziarnistego pieczywa (żytnie na zakwasie, graham, bezglutenowe: gryczane, gryczano-jaglane) z warzywami (ogórek zielony, rzodkiewka, pomidor, sałata zielona) i chudą wędliną, domowej roboty pieczenią, pastą jajeczną, rybną, bądź nabiałem (ser żółty, ser twarogowy).
  2.  Produkty mleczne naturalne i niesłodzone: kefir, jogurt, maślanka (jeżeli dziecko nie ma zdiagnozowanej alergii, bądź nietolerancji pokarmowej).
  3.  Owoce świeże – jabłka, banany, winogrona, gruszki, nektarynki, brzoskwinie, borówki, kiwi, pomarańcza, maliny, awokado, etc.
  4.  Owoce suszone – daktyle, figi, żurawina, morele, rodzynki (najlepiej niesiarkowane i niesłodzone dodatkowo).
  5.  Orzechy i ziarna – laskowe, włoskie, brazylijskie, migdały, pestki dyni (jednorazowa porcja 1-3 garści; w przypadku orzechów brazylijskich 1-5 sztuk).
  6.  Świeżo wyciskane soki warzywne, owocowe lub mieszane (również szeroko dostępne jednodniowe) jako alternatywa dla słodkich napojów gazowanych i energetyzujących.

 

Warzywa i owoce w diecie

 

Warzywa i owoce powinny być składnikiem codziennej diety naszego dziecka ze względu na atrakcyjną zawartość witamin (C, E, β-karotenu, kwasu foliowego), składników mineralnych (m.in. magnezu, potasu, wapnia, sodu) oraz błonnika pokarmowego. Zdecydowana większość warzyw i owoców charakteryzuje się wysoką zawartością wody w stosunku do masy i objętości świeżych pokarmów, dzięki czemu ich wartość energetyczna jest względnie mała, nawet przy spożyciu dużych porcji. Dodatek do każdego posiłku owoców, a zwłaszcza warzyw ze względu m.in. wysoką zawartość włókna pokarmowego będzie nasilał odczuwaną przez dziecko sytość. Stosunek ilości spożywanych warzyw i owoców powinien wynosić w prawidłowo zbilansowanej diecie 3:1 (trzykrotnie więcej warzyw w porównaniu do owoców).
 

Zachowajmy zdrowy rozsądek w podejściu do żywienia

 

Pragnę podkreślić na koniec artykułu, że nie należy zabraniać dziecku całkowicie spożywania produktów wysokokalorycznych i wysoko przetworzonych, lecz uczyć je umiejętnego korzystania z szerokiej oferty żywności oferowanej nam przez jej producentów. Sięganie raz w tygodniu po szklankę słodkiego napoju gazowanego, bądź średniej wielkości paczkę ulubionych chipsów nie zrobi krzywdy większości dzieciom. Ważne jest, aby rodzic zachęcał dziecko do wspólnego przygotowywania zdrowych potraw i spożywania ich w gronie rodzinnym. W ten sposób młody człowiek poznaje składniki dań, kryteria ich doboru przez rodzica i uczy się prawidłowych, prozdrowotnych nawyków żywieniowych na długie lata. 

 

Bibliografia:
1. Kwiecień E i wsp. Ocena zwyczajów żywieniowych dzieci w wieku szkolnym w aspekcie występowania otyłości. Probl Hig Epidemiol  2017, 98(3): 260-265.
2. Mikoś M, Mikoś M, Mikoś H i wsp. Nadwaga i otyłość u dzieci i młodzieży. Now Lek 2010, 79(5): 397-402.
3. Jarosz M, Rychlik E. Otyłość wyzwaniem zdrowotnym i cywilizacyjnym. Post Nauk Med 2011, 9: 712-717.
4. Kosti RI, Panagiotakos DB. The epidemic of obesity in children and adolescents in the world. Cent Eur J Public Health 2006, 14(4): 151-159.
5. Falkowska A, Stefańska E, Ostrowska L. Ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 10-12 lat o zróżnicowanym stopniu odżywienia. Endokrynol Otył Zab Przem Mat 2011, 7(4): 222-228.

 


Mateusz Durbas
Dietetyk Kliniczny
Absolwent dietetyki (Małopolska Wyższa Szkoła im. Józefa Dietla w Krakowie) i miłośnik zdrowego stylu życia. Obecnie w trakcie ostatnich miesięcy studiów magisterskich o specjalności dietetyka kliniczna w Krakowskiej Wyższej Szkole Promocji Zdrowia. Pasjonuje się szczególnie dietetyką kliniczną, sportową oraz psychodietetyką. Przyjmuje swoich klientów na konsultacje żywieniowe w Fundacji Godula-Hope w Rudzie Śląskiej oraz współpracuje również online z wieloma klientami. Jego misją życiową jest edukowanie ludzi w zakresie prawidłowego żywienia i budowania nawyków prozdrowotnych. Nieustannie poszerza swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w licznych konferencjach naukowych, warsztatach praktycznych, szkoleniach, a także studiach podyplomowych z zakresu dietetyki. W swojej praktyce korzysta z metod popartych rzetelnymi badaniami naukowymi i opisanych w fachowej literaturze. Wolny czas poświęca na spotkania z najbliższymi ludźmi, zwiedzanie atrakcji przyrodniczych, spacery z psem, trening siłowy, trekking górski, bieganie, gotowanie, czy też czytanie książek.
 

Więcej informacji o autorze:
www.mateuszdurbas.pl
https://www.facebook.com/mateuszdurbasdietetyk/
Fundacja Godula-Hope, ul. Główna 11, 41-711 Ruda Śląska



Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Świetny artykuł! Również uważam, że to My rodzice dzieci odpowiadamy za ich przyszłe nawyki i zdrowie. Jeśli od małego będziemy uczyć dzieci dobrych zachowań to będą miały mniejsze problemy z nadmiarem masy ciała w późniejszym wieku.

dodany: 2017-10-18 21:06:52, przez: Maria


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Nowy serial "Odlotowe wyścigi" więcej » x
Zobacz » Artykuły
Nowy serial "Odlotowe wyścigi"

Nowy serial "Odlotowe wyścigi"

Ulubieni kierowcy i ich zwariowane pojazdy, wielkie emocje i zacięta rywalizacja – to wszystko czeka na widzów w nowym serialu Boomeranga „Odlotowe wyścigi”. Kreskówka jest remakiem kultowej animacji studia Hanna Barbera o tym samym tytule. więcej »
Jak przygotować urodziny dziecka w domu?

Jak przygotować urodziny dziecka w domu?

Większość rodziców chce spełniać marzenia swoich dzieci, gwarantując im wyjątkowe wspomnienia z dzieciństwa. Jednym z ważniejszych wydarzeń w życiu dziecka są urodziny. więcej »
12 Złotych Porad dla Zdrowego Uśmiechu Przyszłej Mamy - Porada czwarta

12 Złotych Porad dla Zdrowego Uśmiechu Przyszłej Mamy - Porada czwarta

Wiesz i jesz! Porada 4, czyli jak zdrowo się uśmiechać, kiedy masz rozpoznaną cukrzycę ciążową. więcej »
Nowy sposób na czytanie

Nowy sposób na czytanie

Czy Ty też jesteś jedną z tych osób, która z niepokojem spogląda na małe dzieci korzystające z dobrodziejstw techniki XXI wieku? Jak postawić dziecku granice? Jak wykorzystać to, co dobre, wychowując najmłodszych? więcej »
10 zabaw rozwijających motorykę u dzieci

10 zabaw rozwijających motorykę u dzieci

Brak odpowiednich bodźców skutkuje zaburzeniami równowagi czy koordynacji wzrokowo-ruchowej. Jak temu zapobiec? Jakie zabawy pomagają w rozwoju motorycznym dzieci? więcej »
Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci

Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci

Fundacja Dzieci Niczyje w Raporcie “Dzieci się liczą 2017” donosi, że rośnie odsetek dzieci, hospitalizowanych z powodu zaburzeń psychicznych. Pod względem samobójstw wśród dzieci, Polska jest na drugim miejscu w Europie. Ciągłej cyberprzemocy doświadcza 5% dziewczyn i 4% chłopców. więcej »
Niezapomniana przygoda w Legoland Billund Resort

Niezapomniana przygoda w Legoland Billund Resort

Są takie miejsca na świecie, które potrafią zaczarować całą rodzinę. Wiadomość o wycieczce do nich powoduje okrzyki radości i skakanie ze szczęścia pod sam sufit. Pobyt na miejscu dostarcza masę rozrywki i niezapomnianych wspomnień. więcej »
5 przydatnych funkcji ekspresu, dzięki którym przyrządzisz kawę jak z najlepszej kawiarni

5 przydatnych funkcji ekspresu, dzięki którym przyrządzisz kawę jak z najlepszej kawiarni

Ten zapach należy do jednego z najlepiej rozpoznawalnych i najbardziej kuszących zapachów dla naszego nosa. więcej »
Jak dobrać idealny fotelik samochodowy dla dziecka

Jak dobrać idealny fotelik samochodowy dla dziecka

Planujesz zakup fotelika samochodowego dla swojego dziecka? Musisz pamiętać, że nie istnieje coś takiego, jak jeden idealny fotelik, pasujący do wszystkich samochodów i spełniający potrzeby każdej rodziny. Dlatego nie kupuj w ciemno. więcej »
Polak i Disney On Ice

Polak i Disney On Ice

Jedynym polskim uczestnikiem fantastycznego Disney On Ice jest Michał Brzeziński. Poznajcie tego młodego, zdolnego chłopaka - Gdańszczanina z pochodzenia, który marzy o uzyskaniu dyplomu z Zarządzania Hotelarstwem. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

Zobacz co zyskujesz

Temat na czasie

Jesienne wieczory z książką

Jesienne wieczory z książką

Jak dobrze wykorzystać tę specyficzną porę roku, żeby stała się czymś więcej niż koniecznością, którą trzeba przetrwać?  

Warto tam być!

Otwarcie nowego sklepu Tosia.pl

Otwarcie nowego sklepu Tosia.pl

Podczas otwarcia przygotowaliśmy dla najmłodszych kącik z animatorkami i atrakcjami. Dla rodziców - aż 20% rabatu na cały asortyment! Zachęcamy również do skorzystania z symulatora dachowania!  

W domu z dzieckiem

Robico1 Dolce Gusto1 Niezapominajka1 Gry Nasza Księgarnia1 Kapitan Nauka1 Emi1 Pamiętnik Zuzy Łobuzy1 Domowa Akademia1 Doktor Misia1 Prezenty1

Sonda – Czas Dzieci

Czy poleciłbyś portal CzasDzieci.pl znajomym rodzicom?
zdecydowanie nie
raczej nie
nie mam zdania
raczej tak
zdecydowanie tak


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2017