3-latek pyta o tatę
Witam,
mój synek kilka dni temu wrócił z przedszkola i powiedział "mamuniu znajdź mojego tatusia". Nie wiem co mu powiedzieć. Rozstaliśmy się kiedy syn miał 2 miesiące, w bardzo niemilej atmosferze. Przez 1,5 roku ojciec odwiedzał go nawet 2 razy w tygodniu, ale teraz już prawie półtora roku nie zjawia się w ogóle, ani on ani nikt z jego rodziny. Kiedy oglądamy zdjęcia syn go poznaje, wydaje mi się ze za nim tęskni, szuka kontaktu z innymi mężczyznami w swoim otoczeniu (wujek, dziadek), ale jednocześnie widzę, że czuje się przy nich trochę jakby skrepowany.. nie wiem dlaczego przestał odwiedzać syna, ale sama nie mam odwagi zapytać o to "tatę". Jak powiedzieć takiemu maluchowi prawdę i czy to nie za wcześnie?
Pozdrawiam
Pytanie przesłała Pani Natalia

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Natalio,
Współczuję Państwu i rozumiem, że jest to trudne dla Pani i dla synka. Natomiast odwołam się do tego co Pani już napisała: " nie wiem dlaczego przestał odwiedzać syna...". Myślę, że taki komunikat śmiało może Pani przekazać synkowi (nie wiem dlaczego tata przestał cię odwiedzać), wszak jest on zgodny z Pani wiedzą i nie będzie kłamstwem. Proszę na siebie nie brać odpowiedzialności za to co się stało, niech Pani nie wymyśla na siłę odpowiedzi dlaczego jest tak, a nie inaczej. Podane nieprawdziwe powody izolacji taty mogą spowodować kolejne pytania, na które może być Pani trudno odpowiedzieć. Ponad to Pani wyjaśnienie może być dla dziecka zbyt trudne, nie tylko w zrozumieniu sensu, ale także może dziecko obciążyć emocjonalnie. Sugeruję także sięgnąć po opowiadania terapeutyczne (np. wydawnictwo Jedność), które pomogą Pani i dziecku porozmawiać na ten temat.
Pozdrawiam ciepło
Dorota Kalinowska