5-latek w przedszkolu
Dzień dobry,
Od września tego roku mój synek rozpoczął naukę w szkole w grupie przedszkolnej jako pięciolatek. Wcześniej nie uczęszczał do żadnego przedszkola.Rano do szkoły musi dojechać autobusem. I tu zaczynają się problemy, gdyż synek nie chce w ogóle zostać sam w szkole. Już trzeci tydzień jeżdżę z nim i siedzę w sali dopóki jego zajęcia się nie skończą, ponieważ prosiła mnie o to przedszkolanka. Powiedziała, że może w końcu się oswoi. Gdy tylko napomnę, że stąd wyjdę to zaraz zaczyna się wielki płacz. Nie wiem co zrobić i jak w tej chwili postąpić. Dodam, że synek jest bardzo wstydliwy i ciężko nawiązuje kontakty z innymi. Z dziećmi dopiero pomału zaczyna się bawić, z Panią nie zawsze chce nawet rozmawiać. Jesteśmy umówieni do poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale na wizytę trzeba jeszcze poczekać.
Proszę o poradę.
Sylwia

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Warto synka cierpliwie wspierać. Jeżeli na ten moment wymaga tego by Pani siedziała w klasie proszę mu to dać. Chłopiec nigdy wcześniej nie miał takich doświadczeń i bardzo boi się nowej sytuacji. Przy Pani czuje się bezpiecznie, trzeba poczekać żeby w grupie również poczuł się dobrze. Jest w procesie adaptacji, który może trwać nawet trzy miesiące. Jeżeli ma Pani taką możliwość to proszę z nim być. Zostawianie go na siłę może zwiększyć napięcie i strach. Warto opowiadać mu o tym jak Pani zaczęła uczęszczać do szkoły, co Pani wtedy czuła, jakie miała koleżanki, przygody. Można stworzyć dla niego bajkę o dziecku, które bało się zostać samo. Proszę poszukać takiej bajki terapeutycznej. Takie opowiadania pomagają dzieciom oswoić się z trudną sytuacją, nazwać emocje, a przez to zmniejszają napięcie. Bardzo dobrze, że podjęła Pani opiekę w poradni.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska