Problem z emocjami u 2,8-latka
Witam,
Jestem mamą 2,8-letniego syna. Wcześniej był z babcią w domu, a od września zaczął chodzić do przedszkola. Płacz już w domu, że „mamo ja tam nie”. Ale w końcu udaje się go zostawić i podobno nawet bardzo nie rozpacza. Wspomnę, że nasze przedszkolanki nie wyrywają rodzicom dzieci z rąk. Problem pojawia się przy odbieraniu. Syn strasznie płacze, trzęsie się, a nawet wygania mnie do domu - „mamo idź”, nie dlatego że mu się tak podoba tylko, że ma żal, że go zostawiłam rano. Chciałby bardzo ze mną pójść, ale mówi „że nie, że on tu sam”. Tak jest codziennie, wyjście z sali graniczy z cudem. Więc przynoszę np. żołędzie i mówię, że możemy pozbierać je razem, albo że może pójdziemy na plac zabaw. Dotyczy to nie tylko przedszkola, ale np. ciasteczek – chce, ale mówi z płaczem, że nie. Nie wiem jak mam z nim postępować. Wspomnę, że dużo z synem rozmawiamy i tłumaczymy.
Katarzyna

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Kasiu,
U wielu dzieci czas pójścia do przedszkola jest trudny. Każde dziecko radzi sobie wtedy z emocjami jak umie.
Naszą rolą jest ułatwienie dziecko przejscia przez ten okres.
Dobrze, że dużo rozmawia Pani z synkiem. Dziecko potrzebuje wiedzy na temat tego czym jest przedszkole, kto do niego chodzi, co rodzice robią w tym czasie.
W domu można spróbować pobawić się z synkiem w grę dopasowywania osób i przedmiotów do różnych miejsc. Będzie to wymagało przygotowania obrazków (np. dzieci, dorośli, obrazki przedstawiajace miejsca typu przedszkole, plac zabaw, miejsca pracy) i spróbować z dzieckiem podzielić "co/kto gdzie pasuje". Jednocześnie można wybrać się do sklepu, by synek mógł wybrać sobie specjalną przytulankę-towarzysza przedszkolaka, która będzie go wspierała w przedszkolu. Można również każdego wieczora przygotowywać plan na następny dzień, rysować go na kartce, gdzie będzie uwzględniony pobyt w przedszkolu i wspólnie wybrana atrakcja po nim.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak