Mój 3,5 letni syn bije siostrę
Witam!
Oliwier jest mądrym i żywym chłopcem, można z nim porozmawiać i fajnie się bawić. Jednak problemem jest to że bije on młodszą siostrę (9-miesięczną), szczypie, gryzie, jest nie przewidywalny upomnienia skutkują na krótką chwileczkę, a później jest znów to samo, czasem siedzi spokojnie, a w momencie szybko podbiega do niej i ją ściska albo uderza. Oliwier mówi, że bardzo kocha siostrę.
Nie słucha też nas np. proszę go o posprzątanie zabawek, które rozrzucił, a on mówi że tego nie zrobi,chce żebym to ja za niego sprzątała. Czasem jednak mobilizuje się i sprząta razem ze mną. Skacze po łózkach, wygłupia się i zdarza się, że podczas tego robi sobie krzywdę i nie wyciąga wniosków. Tłumacze mu, że jak tak dalej będzie skakał, to znów się uderzy i będzie go bolało, ale on nic. Często jego zachowanie wyprowadza mnie z równowagi i krzyczę na niego albo za złe zachowanie idzie do kąta. Nie wiem już co mam robić żeby było dobrze. Czasem myślę czy to nie są objawy ADHD boje się trochę, bo syn mojej siostry też ma ADHD, nie wiem czy to może mieć jakiś związek. Nie wiem, może to my robimy jakiś błąd w wychowaniu. Pozdrawiam serdecznie!
Pytanie przesłała Pani Monika

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Moniko,
Rozumiem z maila, że niepokoi Panią zachowanie dziecka. Boi się Pani czy przypadkiem obserwowane zachowanie nie jest objawem ADHD czy może wynikiem Państwa oddziaływań na dziecko. Wspomina Pani także o występowaniu ADHD w rodzinie. z tej ostatniej przyczyny nie mogę jednoznacznie wykluczyć zaburzenia jakim jest ADHD, bo często to zaburzenie genetyczne, proszę więc się zastanowić z której strony rodziny taka choroba pochodzi. Natomiast to co Pani opisuje nie przypomina w żadnym razie ADHD. Jest to zachowanie dziecka, która obawia się, że może zostać odsunięte. Dziecka, które najprawdopodobniej jest zazdrosne (co jest absolutnie naturalnym uczuciem w nowej sytuacji). To także może być próbowanie sił, sprawdzanie granic, zwracanie na siebie uwagi lub zwyczajne prowokowanie. Zachęcam do zapoznania się z książką "rodzeństwo bez rywalizacji", w której mowa o różnych sytuacjach. Znajdzie tam Pani również szereg porad jak postępować w stosunku do dziecka. Doraźnie proponuję w jasny, stanowczy sposób wyznaczać dziecku granice, a gdy te są łamane proszę o wyciąganie konsekwencji. Np. za niesprzątanie pokoju może Pani stopniowo odbierać niesprzątnięte zabawki, dziecko może je również stopniowo odzyskiwać za każde sprzątnięcie... za uderzenie siostry powinien jednoznacznie być odesłany na bok i pozbawiony Pani uwagi, bo ta jest dla niego najcenniejsza. Proszę też pamiętać, aby wypowiadane do niego komunikaty były proste i krótkie. Warto także określać dziecku uczucia, by powoli uczył się łącznia sytuacji z uczuciami. Zachęcam także do zakupu książeczek dla dzieci typu "Franklin ma siostrzyczkę" itp. Pani dziecko przeżywa zazdrość i należy ją zaakceptować, pomagając w ten sposób dziecku się z nią uporać.
Pozdrawiam
Marta Pałuba