Nerwowa 7-latka
Witam,
mam problem z córką. Po urodzeniu się drugiego dziecka zrobiła się strasznie zazdrosna i nerwowa. Wszystko pogorszyło się, gdy we wrześniu rozpoczęła zerówkę. Zrobiła się strasznie nerwowa, agresywna, krzykliwa i płaczliwa. Jak można sobie z tym poradzić? Jak pomoc jej zmienić to zachowanie? Dodam jeszcze, że córka w czerwcu skończy 7 lat, a syn w lipcu 2 lata. Bardzo proszę o poradę.
Emilia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
zachowanie Pani córki jest skutkiem przeżyć, jakie towarzyszą ważnym zmianom w jej życiu. Pojawienie się rodzeństwa i pójście do zerówki do wyjątkowo ważne wydarzenia dla małego dziecka. Pomocne tutaj mogą być przede wszystkim działania sprzyjające poczuciu budowania bezpieczeństwa i miłości. Dziewczynka potrzebuje wielu szczerych zapewnień, że mama ją ciągle tak samo kocha (ani trochę mniej), że uwielbia i że zawsze chciała mieć właśnie tę córeczkę, a nie żadną inną. Warto zadbać też o czas spędzany tylko z nią, np. babskie podwieczorki ze wspólnym gotowaniem, czytanie, kino we dwie itd. W tym czasie tata mógłby pobyć z młodszym dzieckiem. To wszystko wymaga czasu i mądrych, spokojnych działań.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska