Strefa rodzica » Porady naszych Ekspertów

Brak mowy u 5-letniej dziewczynki z małogłowiem

Witam,

moja córeczka Emilka w grudniu będzie miała 6 lat. Urodziła się z hipotrofią i dysmorfią. Ważyła 2600 g. Od początku dużo chorowała, w tym dwa razy na sepsę. Ma obustronny niedosłuch, nosi aparaty słuchowe. Ma stwierdzone małogłowie. Jest znacznie opóźniona w rozwoju, ma też opóźniony rozwój mowy. Ma stwierdzoną też niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Według testów przeprowadzonych przez psychologa Emilka jest na etapie dziecka 3-letniego. Miała diagnozę autyzmu, który został u niej wykluczony. Mamy skierowanie na rezonans magnetyczny, który myślę, że wiele nam wyjaśni, jeśli chodzi o rozwój mózgu.

Emilka obecnie nie potrafi wiele mówić, tylko: lala, ała, mama, oć (chodź). Robi "papa", klaszcze w dłonie. Nie potrafi trzymać kredki, bo trzyma całą dłonią. Od września ubiegłego roku chodzi do normalnego przedszkola ze zdrowymi dziećmi, jest akceptowana przez dzieci, które jej pomagają we wszystkim. Dużym problemem jest też to, że Emilka nie potrafi korzystać z toalety, nosi pampersy. Dwa razy w tygodniu jeździmy z Emilcią do logopedy, raz w tygodniu do surdopedagoga i dwa razy na rehabilitację. Chciałabym się zapytać jak mogę Emilci pomóc w domu, jak z nią ćwiczyć, żeby zaczęła rozumieć naszą mowę, bo najwięcej się porozumiewamy gestami, ale obcy ludzie jej nie rozumieją, choć Emilka jest bardzo wesołą, śmiałą i tak kochaną dziewczynką, tak szczególną, że każdy na nią zwraca uwagę. Proszę o pomoc, co mogę zrobić, żeby Emilcia zrobiła jakieś postępy w mówieniu, żebyśmy mieli z nią kontakt. Proszę o pomoc.

Pozdrawiam serdecznie
Wioletta
dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny

Pedagog specjalny

dr Agnieszka Sokołowska

Odpowiedź:

Dzień dobry,


ze względu na obustronny niedosłuch w kwestii możliwości rozwijania mowy najważniejsze dla Państwa są wskazówki od surdopedagoga, który jednocześnie  jest logopedą, a najlepiej neurologopedą.


Natomiast to, co każdy rodzic może każdego dnia robić w domy, by pomagać dziecku w rozwoju mowy wynika z wiedzy o budowie kory mózgowej. Myślę, że będzie dobrze dla Emilki jeżeli będą Państwo starali się codziennie prowadzić ćwiczenia na dłonie i na stopy. Ich ośrodki w korze mózgowej znajdują się blisko ośrodków mowy. Stąd też masaże po kąpieli na dłonie i na stopy, zabawy paluszkowe (typu tu sroczka kaszkę gotowała), a także wszelkiego rodzaju zajęcia związane z lepieniem, wygniataniem np. ciastoliny, księżycowego piasku itp. są tu jak najbardziej wskazane. Proszę pamiętać, że ważna jest systematyczność ćwiczeń i praca symetryczna, po obu stronach ciała. Proszę takie ćwiczenia wykonywać w ramach codziennych zabaw.


Serdecznie życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska

Zobacz inne porady w tematyce: opóźniony rozwój mowy, problemy z mówieniem

Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Pomysły na Czasie

Zabawki wspierające integrację sensoryczną, które można wykonać w domu

Zabawki wspierające integrację sensoryczną, które można wykonać w domu

Zebraliśmy kilkanaście rodzicielskich pomysłów na zabawki sensoryczne. Wspierają rozwój dotyku, a co za tym idzie integracji sensorycznej, tak istotnej ze wszystkich czynnościach i zadaniach.  

Ferie na Czasie

Jeśli zarówno Wy, jak i dzieciaki macie ochotę na solidną dawkę śmiechu, a także wzruszające opowieści o przyjaźni, nie przegapcie nowych propozycji Multikina.  

Nowinki

Matematyka nie musi być wiedzą dla wybranych

Matematyka nie musi być wiedzą dla wybranych

Niesprawiedliwe byłoby twierdzenie, że jedyne co się robi z problemem nauczania matematyki, to szukanie winnych. Wiele wydawnictw, czy portali...  
Zabawa jako główna forma działalności dziecka w wieku przedszkolnym

Zabawa jako główna forma działalności dziecka w wieku przedszkolnym

Okres przedszkolny uznawany jest przez pedagogów za wiek zabawy, gdyż zabawa jest główną i naturalną formą działalności dziecka w tym...  

Temat na Czasie

Poznajcie historię Oli

Poznajcie historię Oli

Ola próbowała też chyba każdej diety, jednak bez rezultatów. Była załamana: po pierwszych pozytywnych efektach waga zawsze wracała, dziewczynka potrzebowała profesjonalnej pomocy.  

Temat na Czasie

Dlaczego jestem postrzegany jako "inny"?

Dlaczego jestem postrzegany jako "inny"?

Mama Wojtka nie zdawała sobie sprawy, że konsekwencje otyłości jej syna pociągają za sobą tak poważne problemy zdrowotne i społecznościowe.  

W domu z dzieckiem

Odchudzamy dzieci1 Gry Nasza Księgarnia1 Chłopiec z burzy1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Jakich treści brakuje na portalu?
Porad dotyczących wychowania dzieci 0-2
Porad dotyczących wychowania dzieci 3 - 6
Porad dotyczących wychowania dzieci 7 - 9
Porad dotyczących wychowania dzieci 10 - 12
Porad dotyczących radzenia sobie z nastolatkami
Nie szukam tu porad dotyczących wychowania dzieci
Nie szukam w ogóle żadnych porad


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019