Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2,8-miesięczna córka nie mówi

Witam,

jestem matką 2,8-miesięcznych bliźniaków - córka i syn. Od urodzenia dzieci mieszkamy w Danii. Ja mówię do dzieci po polsku, mój mąż po islandzku, w żłobku dzieci mówią po duńsku, a na co dzień z mężem porozumiewamy się po angielsku. Dzieci urodziły się 2 tygodnie przed terminem. Syn rozwija się prawidłowo, powtarza po nas, prosi o wszystko. Problemem jest córka. Przed drugim rokiem życia wykryto u niej płyn w uszach i w styczniu tego roku założono jej dreny, które odprowadziły ten płyn z uszu. Lekarz twierdzi, że do momentu założenia drenów, córka nie słyszała prawie nic. Od tamtej pory widzę drobną poprawę u córki, ale mówi tylko: "hi", "bye" i po swojemu, coś typu "gulugulgulgul". Córka o nic nigdy nie prosi, sama zawsze znajduje rozwiązanie, np. nie przeszkadza jej, jeśli jej spodnie są przemoczone, nie potrafi skupić się na czytaniu bajek, ciężko jest mi często zwrócić jej uwagę. Uwielbia tańczyć, jeździć na rowerku biegowym, bawić się z dziećmi, skakać itd. Obecnie w Danii pomaga mi logopeda i pedagog od rozwoju motorycznego, ale jak na razie nie widzę żadnej poprawy. Bardzo proszę o poradę, co powinnam w takiej sytuacji zrobić.

Aleksandra
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Aleksandro, 

 

z Pani listu nie wiem, czy Dzieci mają 2 lata i 8 miesięcy, czy 28 miesięcy, ale niezależnie od tego musi Pani stymulować rozwój mowy oraz pozostałych funkcji poznawczych Córeczki. Brak mowy wpływa na rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny Dziewczynki, dlatego budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  

 

Najważniejsze zalecenia do pracy:  

- Słuchanie programu „Słucham i uczę się mówić” - na początek „Samogłoski i wykrzyknienia” oraz „Wyrażenia dźwiękonaśladowcze - codziennie, koniecznie w słuchawkach.  

- Oglądanie z dzieckiem obrazków w książeczkach z serii "Kocham czytać" (www.we.pl) po wysłuchaniu programu i staranie się, by dziecko powtarzało sylaby,   

- Stymulowanie spontanicznych wypowiedzi poprzez oglądanie obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami lub wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi. Można z: "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - Wyrażenia dźwiękonaśladowcze „Na wsi", „W lesie i na łące", "Pojazdy", "Sylabami po Krakowie", –  www.CentrumMetodyKrakowskiej.pl  oraz  „Moje pierwsze słowa” cz. 1 i 2 – www.wir-wydawnictwo.pl,  

- Ćwiczenia ogólnorozwojowe dokładnie opisane w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna…” (www.we.pl). 

- Całkowita rezygnacja z telewizji, radia, komputera, smartfona, zabawek dźwiękowych itp., ponieważ uniemożliwiają one Córeczce słuchanie mowy z otoczenia.

 

Pozdrawiam 

Katarzyna Biernacka


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć