Dziewczynka (5 lat) dziwnie "sprężynuje" nóżkami
Witam,
moja córeczka miała problemy z układem moczowy, miała wtedy 5 miesięcy, po leczeniu wszystko wydawało się już w porządku, ale od momentu zachorowania mała dziwnie ściskała nóżki, robiła się przy tym czerwona,
spocona, strasznie ją to męczy do dziś i nikt nie potrafi nam pomóc, a córka
nadal to robi, bardzo się na tym skupia, denerwuje się, gdy jej w tym
przeszkadzamy, przerywamy, najczęściej zdarza się to, gdy usiądzie przy ławce w szkole lub w domu, wcześniej w wózku ciągle to robiła, już nie wiem jak jej pomóc, do jakiego lekarza się z tym udać.
Maria

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
problem, o którym Pani napisała może wynikać z przetrwałego nawyku. Ten z kolei mógł powstać wskutek bólu związanego z leczeniem i wiążącego się z tym stresu dziecka jako mechanizm autoregulacyjny organizmu. Faktycznie jednak od wydarzeń związanych z leczeniem infekcji układu moczowego minęło już zbyt dużo czasu, by stanowiło to uzasadnienie bezpośredniej reakcji po leczeniu.
Warto sprawdzić kilka informacji:
- czy na pewno zachowanie nie wiąże się z nowym problemem medycznym (prawdopodobnie nie i przypuszczam, że już to Pani sprawdziła)
- czy można podjąć pracę psychoterapeutyczną, która umożliwi wycofanie reakcji nawykowej.
W tej drugiej kwestii pomocny byłyby nie lekarz, ale przede wszystkim bardzo doświadczony psycholog dziecięcy lub psychoterapeuta. Naturalnie wobec tak małych dzieci nie stosuje się pełnej psychoterapii, lecz jedynie jej elementy, a główna oś zmiany skierowana jest na działania rodziców. Wycofanie tak utrwalonej reakcji to niełatwa sprawa, więc warto poszukać naprawdę doświadczonego w terapii małych dzieci psychoterapeuty.
Jeśli to możliwe warto w te działania włączyć również fizjoterapeutę, który oceni napięcie mięśniowe dziecka i zaleci odpowiednie ćwiczenia. Warto też pomyśleć o różnych metodach relaksacyjnych, takich jak np. muzykoterapia, bajkoterapia.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska