Tiki nerwowe
Witam,
Od pewnego czasu mama problem z ośmioletnią córką. Otóż sprawa wygląda tak, że mała bardzo często otwiera buzię bardzo szeroko, nawet kilka razy w ciągu minuty, a wcześniej dmuchała bardzo często w kciuki i zdarzało się, że robiła częste obroty. Na ogół to spokojna dziewczynka, dobrze się uczy, nigdy nie było z nią problemów wychowawczych. Byliśmy z nią u pediatry i przepisał hydroksyzynę i stwierdził, że sprawa jest załatwiona. Klaudia jest bardzo wrażliwym dzieckiem i wszystko przeżywa emocjonalnie. Czy to mogłoby być przyczyną jej tików? Co mogę jeszcze dodać to, że jest bardzo szczupła a zarazem energiczna i od początku i była niejadkiem, jeśli chodzi o normalne jedzenie. Za to przepada za słodyczami. Nigdy nie brała antybiotyków nie przechodziła poważnych chorób, jedyne co to ostatnio leczyliśmy się na owsiki. Proszę o odpowiedź.
Pozdrawiam
Dominika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Jest możliwe, że wrażliwe dziecko w ten sposób odreagowuje stresujące przeżycia albo nawet nadmiar wrażeń. Podobnie bywa u dzieci z obgryzaniem paznokci. Warto poobserwować, w jakich sytuacjach, miejscach, w obecności jakich osób tak się zdarza. Istotną informacją będzie to, czy mała tak odreagowuje swój dzień, będąc w bezpiecznym emocjonalnie miejscu, czyli w domu, czy też zachowania tikowe występują niekontrolowanie w sytuacjach społecznych w szkole, w sklepie. U wielu osób w dzieciństwie występują tiki, przemijające zwykle w ciągu ok. 1 roku. U dziecka o wrażliwym typie układu nerwowego zachowania takie mogą przechodzić z jednych w inne, np. właśnie w obgryzanie paznokci czy kręcenie włosów na palcu.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska