Nieposłuszna 2,5-latka
Dzień dobry,
moja 2,5-letnia córka jest nieposłuszna, w ogóle nie słucha co się do niej mówi, kiedy jej czegoś zabraniam, to mówi ze mnie nie kocha i nie lubi, i że chce do Taty, i zaczyna płakać, wtedy też zaczyna wszystkim rzucać, co jej tylko w ręce wpadnie, wyrzucać ubrania z szafek itp. Często jest tak, zwłaszcza w weekendy, że nie da się z nią wytrzymać, bo robi na złość, proszę ją żeby czegoś nie robiła to i tak robi, zabawek nie sprząta, ucieka, wspina się na meble, strasznie krzyczy, staram się mówić do niej spokojnie, ale już nie wiem jak mam do niej mówić żeby słuchała.. Proszę o poradę, bo już nie mam siły.
Magda

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu wynika, że córka prawdopodobnie wkroczyła w intensywny okres rozwojowy, który mi.in. charakteryzuje się zachowaniami buntowniczymi. Te zachowania są typowe dla wieku, w jakim teraz jest dziecko.
Dzieci mogą zacząć się buntować już w wieku około roku. Najczęściej jednak dzieje się tak, gdy dziecko ma ok. dwóch lat. Taki stan może trwać trzy miesiące, pół roku, rok - jest to kwestia osobista dla każdego dziecka. Nawet ciche, spokojne i radosne do tej pory maluchy potrafią zaskoczyć swoich najbliższych nowymi negatywnymi zachowaniami. Może się nawet wydawać, że charakter dziecka zupełnie się zmienił, co dla rodziców jest niepokojące i niezrozumiałe.
Oto kilka typowych zachowań, które mogą być przejawem buntu i uporu:
- dziecko często wpada w złość;
- tupie nogami, krzyczy, rzuca przedmiotami;
- histerycznie płacze;
- zdarza się, że uderza głową o stół lub o ścianę;
- uderza dorosłych i inne dzieci;
- protestuje podczas codziennych czynności: spożywania posiłków, ubierania i rozbierania, spacerów, mycia rąk, kąpieli;
- bardzo często używa słowa "nie";
- próbuje kontrolować inne dzieci i osoby dorosłe, rozkazuje, wydaje polecenia;
- złości się i płacze również w miejscach publicznych (plac zabaw, sklep, przychodnia).
Należy pamiętać, że jest to jedynie etap w rozwoju dziecka. Wcześniej czy później te zachowania przeminą. Co najważniejsze, bunt jest niezbędny do tego, aby dziecko stało się niezależnym, myślącym, decydującym o sobie młodym człowiekiem. W okresie protestu dziecko po raz pierwszy zauważa swoje emocje oraz rozpoczyna opanowywanie trudnej sztuki, jaką jest kontrolowanie własnych uczuć. Warto przypomnieć, że panowanie nad własnymi emocjami i prawidłowe ich rozpoznawanie jest niełatwe również dla nas, dorosłych.
Co robić, gdy dziecko tak się zachowuje? Najważniejsze są zdrowie i bezpieczeństwo. Dlatego najpierw należy się upewnić, czy dziecku i nikomu innemu nic nie zagraża. Warto też pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Jeżeli dziecko stwarza zagrożenie dla siebie lub innych można spróbować je przytulić (jeżeli jest to możliwe, ale proszę pamiętać, aby nie robić
niczego na siłę), chwilę przytrzymać w objęciach, powtarzając jednocześnie uspakajające słowa. Należy poczekać aż dziecko się uspokoi, dopiero wtedy można zapytać co się stało, dlaczego się zezłościło i co można dla niego zrobić, aby poczuło się lepiej.
Warto starać się zachować spokój i opanować emocje. Wiadomo, że jest to trudne, lecz dziecko bez przerwy obserwuje rodziców. Widzi ich reakcje i
nieświadomie lub świadomie je naśladuje. Im częściej rodzice reagują na
wybuchy malucha w spokojny sposób, tym większe jest prawdopodobieństwo, że
dziecko szybciej nauczy się tego samego.
Należy podkreślić, że dziecko nie buntuje się dlatego, żeby zrobić dorosłym
na złość albo żeby sprawić im przykrość. Po prostu nie potrafi zachować się
inaczej na tym nowym dla siebie etapie rozwojowym. Cały czas uczy się, jak
sobie radzić z niespodziewanymi emocjami, doświadczeniami i wrażeniami.
Jemu też nie jest łatwo.
To, że dziecko buntuje się przeciwko rodzicom nie oznacza, że przestali oni
być dla niego ważni. Wręcz przeciwnie, w tym okresie okazywanie miłości
przez mamę i tatę jest wyjątkowo istotne. Dziecko bowiem uczy się, że można
kogoś kochać i akceptować POMIMO tego, że czasami zdarza się tej osobie
zachować w sposób nieodpowiedni.
Okres wzmożonego buntu dziecka może być dla rodziców okresem bardzo
trudnym. Dlatego czasem dobrze jest spotkać się ze specjalistą, który
wskaże odpowiednie metody poradzenia sobie oraz zapewni wsparcie
emocjonalne. Najlepiej udać się na wizytę z psychologiem dziecięcym lub
rodzinnym.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek