Napady płaczu
Witam,
mam syna (3,5-letniego). Od roku chodzi do przedszkola, od początku nie było z nim żadnego problemu, zawsze chętnie i z uśmiechem szedł do niego. Jednak od wakacji zmieniło się coś. Najpierw w lipcu nagle nie chciał chodzić do przedszkola, mówił, że boi się się jakichś zabawek, potworów. Później miał miesiąc przerwy i we wrześniu wrócił do niego bez żadnego problemu, ale niestety od kilku tygodni Panie z przedszkola zwracają uwagę na jego zachowanie, że coraz częściej bez powodu zaczyna płakać, wpadać w histerię, nie mogą go uspokoić, że nie reaguje na żadne polecenia tylko jeszcze bardziej wpada w panikę. Jak coś mu powiedzą, to zaczyna krzyczeć albo płakać. Jak dziecko zabierze zabawkę, to też nie raz potrafi zareagować płaczem. Potem przychodzi do domu i mówi, że bardzo fajnie było w przedszkolu, że lubi Panie. Rozwija się też rewelacyjnie, jest bardzo pojętym chłopcem. W domu czasem, jak mu się powie coś, to też potrafi zareagować złością, histerią. Jak go pytamy, czemu płakał, to mówi, że go boli rączka albo głowa, a za moment, że noga. Jak zwrócimy mu uwagę, to często mówi: "nie mów tak do mnie", "bądź cicho". Czasem w nocy potrafi z płaczem obudzić się i zanim go uspokoimy, to trochę trwa, ale z reguły na nic nie reaguje, stoi sztywny. Potem rano nic nie pamięta. W tym roku też urodziła mu się siostra, ale mimo wszystko też mu poświęcamy dużo czasu, wiele rzeczy mu tłumaczymy, jak siostra zabierze mu zabawkę to nie reaguje płaczem. Szczerze mówiąc sama już nie wiem, co mam robić. Proszę o odpowiedź, z góry dziękuję.
Dorota

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
pojawienie się młodszego rodzeństwa jest dla pierwszego dziecka zazwyczaj trudnym doświadczeniem. Zdarza się, że początkowo nie ma żadnych niepokojących objawów albo bywa też tak, że starsze dziecko radzi sobie świetnie i nie doświadcza żadnych problemów - jest to jednak sytuacja dość rzadka. Zazwyczaj jednak pierwsze dziecko czuje, że rodzice poświęcają mu mniej czasu. Widzi, jak często zajmują się nowym członkiem rodziny mama i tata. Boi się, że rodzice kochają go mniej i nie jest dla nich tak ważny, jak dawniej. Pojawić się też mogą inne lęki, które dorosłym wydają się nieracjonalne, a dla dziecka są istotne. Możliwe więc, że Pani syn również doświadcza trudnych chwil w związku z narodzinami młodszej siostry. Oczywiście może również być tak, że powodem jego trudności jest inne wydarzenie. Najlepszym sposobem poradzenia sobie z problemem według mnie jest wizyta u specjalisty: radziłabym udać się do psychologa rodzinnego lub dziecięcego, który pomoże Państwu poszukać przyczyn trudności oraz spróbuje wskazać sposoby poradzenia sobie z nimi. Z psychologiem można umówić się w poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), w poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub w prywatnej poradni psychologicznej (wizyta płatna).
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek