Ignorancja w stosunku do młodszego rodzeństwa
Witam,
mój prawie 4-letni syn od kilku miesięcy ma młodszą siostrę i od tego momentu walczymy o ich wspólne relacje. Syn mówi otwarcie, że chce żeby siostra znikła, a została z nim tylko mama, tata, babcia i dziadek. Mówi również, że nie lubi małych dzieci. Nie zbliża się do niej, nie odzywa, nie pozwoli się nawet dotknąć, od razu ucieka. Zachowuje się głośno, jakby jej nie było. Często wymusza branie na ręce i ciągle chce żeby go przytulać. Dodatkowo poszedł do przedszkola (chętnie uczęszcza), jednak do dzieci się nie zbliża, nie uczestniczy w grupowych zajęciach. Bawi się głównie sam i ciągle w pobliżu "cioć". Każda nowa osoba pojawiająca się w przedszkolu powoduje u niego niechęć i chowa się w otoczeniu opiekunek. W domu ciągle mówimy mu, że go kochamy, że jest dla nas najważniejszy. Mąż często poświęca czas tylko jemu. Ja również każdą chwilę, kiedy mała śpi, spędzam z nim. Bardzo męczące jest takie zachowanie i chcielibyśmy żeby dzieci spędzały czas razem. Obawiam się, że jak córka zacznie chodzić i będzie chciała się z nim bawić, będzie ciągle płacz i krzyki. Syn jest wcześniakiem, od urodzenia był bardzo cichy i spokojny. Córka jest energiczna i dość głośna.
Ewelina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zazwyczaj pojawienie się w rodzinie drugiego dziecka jest dla dziecka pierworodnego dużym szokiem. To wydarzenie wiąże się dla pierworodnego ze zmianą praktycznie wszystkich aspektów dotychczasowego życia: odczuwa znacznie zmniejszenie spędzanego z rodzicami czasu, nie jest już w centrum uwagi, czuje się zaniedbanie, odepchnięte na bok, "zdetronizowane", czuje się niekochane i nieważne. Z tego powodu bardzo często starsze dzieci przejawiają różnego rodzaju trudne zachowania: może to być agresja, ignorowanie młodszego rodzeństwa, naśladowanie zachowań małego dziecka (czyli regresja, czyli pewnego rodzaju cofnięcie się w rozwoju, np. poprzez domaganie się zakładania pieluszek czy dawania smoczka) itd. Ta sytuacja jest również bardzo trudna dla rodziców, którzy z jednej strony chcą się nacieszyć i poświęcić dużo czasu nowemu członkowi rodziny, a z drugiej strony nie chcą krzywdzić starszego dziecka.
Pomocne może być wspólne czytanie ze starszym synem książek dla dzieci na temat rodzeństwa. Takich tytułów jest mnóstwo, np. "Królewna Lenka ma zmartwienie" Anety Krelli-Moch, "Kubuś będzie miał braciszka" i "Kubuś ma siostrzyczkę" Vilmy Costetti, "Ja też chcę mieć rodzeństwo" Astrid Lindgren, "Franklin jest starszym bratem" Paulette Bourgeois, "Basia i nowy braciszek" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Mam rodzeństwo" Elizy Piotrowskiej, "Lena. Witaj, braciszku!" Fanny Joly.
Rodzicom poleciłabym zapoznanie się z książkami na ten temat, np. "Zgodne rodzeństwo" autorstwa Natalii i Krzysztofa Minge i "Drugie dziecko. Podręcznik przetrwania" autorstwa Nai Edwards.
Polecałabym również konsultacje z psychologiem dziecięcym (w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży lub w poradni prywatnej), który na podstawie dokładniejszej analizy sytuacji zaproponuje dodatkowe metody poradzenia sobie z trudnościami.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek