2,5-letnia córka nie chce załatwiać się bez pieluchy
Witam,
mamy problem z treningiem czystości u naszej 2,5-letniej córki. Córka była sadzana na nocnik odkąd skończyła 1. rok życia. Kilkakrotnie udało jej się zrobić siku lub kupkę, za co zawsze była chwalona i nagradzana brawami. Odkąd skończyła 2 latka i 3 miesiące postanowiliśmy na poważnie uczyć ją załatwiania się na nocniku, z nakładką na toalecie. Gdy raz zrobiła siusiu na nakładce, dostała brawa, lecz nagle rozpłakała się i od tamtej pory wpada w histerię za każdym razem, gdy chcemy ją posadzić na nocniku lub na nakładce. Dodatkowo pojawił się problem z sikaniem bez pieluszki. Córka potrafi na wiele godzin wstrzymywać oddawanie moczu, byle tylko nie wysiusiać się bez pieluszki. W ogóle nie chce załatwiać się bez pieluchy. Ani na podłogę, ani w żaden inny sposób, tylko pielucha... Nie wiemy, co robić i jak ją nakłonić do załatwiania się. Najbardziej niepokoi nas histeria w jaką wpada, na same słowa, żeby choć usiadła na nocnik albo zrobiła siusiu bez pieluszki.
Pozdrawiam,
Weronika

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
to, że córka na tym etapie jeszcze nie potrafi dostosować się do zasad treningu czystości, może być niepokojące. Ale jednocześnie należy pamiętać, że dla dużej grupy dzieci nauka korzystania z nocnika jest czasochłonna i trudna. Najlepiej uzbroić się więc w cierpliwość, życzliwie i wytrwale wspierać córkę w tej niełatwej nauce: spokojnie powtarzać zasady odstawiania pieluchy, ponawiać próby korzystania z nocnika, nie karać za niepowodzenia, nie porównywać z innymi dziećmi i nie poddawać się własnej frustracji.
Polecam też książki do wspólnego czytania z dzieckiem, mogą one być bardzo pomocne - jest wiele takich tytułów, m.in. "Basia, Franek i pielucha" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko" Elizy Piotrowskiej, "Nocnik nad nocnikami" Alony Frankel, "Żegnaj, pieluszko" Bellindy Rodik, "Mój kolega nocnik" Marcina Malickiego czy "Kajtuś na nocniczku".
Jeżeli jednak czuje się Pani zmęczona trudnościami i potrzebuje Pani dodatkowego wsparcia, to zalecam konsultację z pediatrą i/lub psychologiem dziecięcym, w celu ustalenia alternatywnych sposobów poradzenia sobie z zaistniałą sytuacją, dostosowanych do indywidualnych potrzeb córki.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek