Emocje
Witam,
jestem mamą 4-latka, który kończy 1 rok w przedszkolu i który od roku ma młodszego brata. To dobrze rozwinięty chłopczyk, który mówi mi o swoich emocjach, odczuciach, potrafi bawić się z nami i sam. Jest o brata zazdrosny, ale teraz potrafi nawet się z nim bawić i rozmawiać. Niestety Pani w przedszkolu zwróciła nam uwagę na emocje u synka – w sytuacjach konfliktowych wybucha złością. Podobno wystarczy mu już powiedzieć jedno słowo i się opanowuje. Ale Pani przedszkolanka zwróciła nam uwagę na inną sprawę, która w domu nie jest przez nas zauważona. Syn przytula lub ściska inne dzieci – i to właśnie w emocjach – np. jak się ucieszy, to od razu kogoś przytula albo wiesza się na kimś. Jak zwróciłam mu uwagę, to powiedział, że przytula je, bo lubi dzieci. Powiedzieliśmy mu, żeby inaczej okazywał swoje "lubienie", to znaczy przybił piątkę lub powiedział, że kogoś lubi; a dzieci nie dotykał. Czy konieczna jest wizyta u psychologa?
Pozdrawiam,
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w moim osobistym odczuciu nie widzę powodów, aby rezerwować wizytę u psychologa. Wybuchy złości w sytuacji konfliktowych zdarzają się większości dzieci, jak i dorosłym. A jeżeli Pani syn potrafi opanować swoje negatywne emocje po interwencji wychowawcy w przedszkolu, to należy mu jedynie gratulować, jest to bowiem reakcja niezwykle dojrzała. Jeżeli zaś chodzi o przytulanie się do rówieśników, to również nie wydaje mi się to niepokojące. Skoro syn twierdzi, że lubi inne dzieci, to znaczy że dobrze czuje się w przedszkolu. Jeżeli jednak inne dzieci sobie takiej bliskości nie życzą, to mam wrażenie, że panie w przedszkolu powinny ustalić odpowiednie zasady zachowania w przedszkolu.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek