Trudny 8-latek
Witam,
przeczytałam jeden wpis mamy i poradę Pani pedagog Agnieszki Sokołowskiej. Wszystko rozumiem, że trzeba dziecku tłumaczyć jego emocje i zrozumieć frustracje, ale co mam zrobić w chwili, kiedy wychodzimy do szkoły, a dziecko celowo wszystko opóźnia żeby się spóźnić i mówi, że ma to w nosie. Albo mu mówię żeby odrobił pracę domową, a on mówi, że nie. To co mam zrobić? Przecież go nie zmuszę... Albo jak mu zabraniam grać na telefonie, bo robi się agresywny i mu tłumaczę, a on jeszcze bardziej agresywny się robi i mnie wyzywa, czy bije młodszego brata, który ma 1,5 roku. Wtedy każe iść mu do pokoju, tłumaczę, dlaczego i proszę, aby przemyślał swoje zachowanie i to co mu wytłumaczyłam... A on zaczyna uderzać w ścianę, kopać, skakać, sąsiedzi przychodzą i skarżą się, on wychodzi z pokoju, bo wie, że ja już nie mam siły go do pokoju zaprowadzać, gdyż daje czynny opór, mały synek przerażony się przygląda, starszy się wydziera jakby go ze skóry obdzierali, a jak mój mąż silniejszy przytrzyma go, aby wysłuchał czy aby nie wychodził z pokoju, to on krzyczy, że go mordują i że weźmie nóż i tatę zabije... Ja jestem przerażona... Nie ma kompletnie do nikogo szacunku... Choć czasem jest tak dobrym i cudownym chłopcem... To nawet jak widzi, że ktoś śpi albo jest chory i potrzebuje spokoju, to syn jak coś chce, specjalnie budzi, hałasuje żeby dostać np. cukierka... Ja jestem załamana... Tym bardziej, że ja nie lubię jak się innych nie szanuje i mnie boli, że własne dziecko jest takie... Czuję, że się od niego instynktownie oddalam, bo tak jak go kocham to jednocześnie nie lubię... I ciężko mi się do tego przyznać i sama nie umiem sobie z tym poradzić...
Agnieszka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
w tej sytuacji należy popracować nad komunikacją i umiejętnym stawianiem wymagań dziecku. Nie długie tłumaczenie, ale konkretne zadania, ograniczony wybór (robimy to albo to; tamtego nie ma do wyboru) oraz czytelny i konsekwentny system wzmocnień (nagród i ich braku) to klucz do zmiany zachowania Pani synka.
Polecam Pani książki, które zawierają wiele konkretnych wskazówek i pomogą Pani nauczyć się jak skutecznie uzyskać dobrą zmianę w zachowaniu syna. Takie dobre książki to np.: "Łatwe sposoby na trudne dziecko", "Moje dziecko mnie nie słucha", "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" czy "Wychowanie bez porażek".
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska