Agresja u 7-letniej dziewczynki
Witam,
w 2013 roku siostra doznała przemocy fizycznej i psychicznej, jak również jej córka, która wtedy miała 4 lata, obecnie ma 7 lat. Doszło do rozwodu, ale rodzice się pogodzili i po mediacji, i innych zawirowaniach jest ok, itp. Jednakże po powrocie do domu, a szczególnie jak jest sama z ojcem i siostra przychodzi z pracy, zje obiad itp., odrobi zadania i ma się coś do nauczenia, to staje się agresywna w stosunku do matki. Padają hasła: "Matka jesteś głupia, ryczysz, ino ryczysz, wyprowadź się", kopie krzyczy głośno, itp. Siostra nie wie, co ma robić. Zapewnia jej wszystko, pracuje, ubiera. Jeżeli siostra próbuje prosić ojca, żeby zareagował, to śmieje się z tego. Po czym na drugi dzień, jak jest u dziadków, to przekazuje nam, że tata ją denerwuje i każe tak jej się zachowywać. Byliśmy u psychologa, ale... właśnie żadnej reakcji. Siostra jest na skraju wyczerpania psychicznego. Boi się, po sprawach sądowo-rodzinnych, że zgłosi ktoś ją z sąsiadów, że dziecko krzyczy głośno... Ja próbuje jako brat powstrzymywać na duchu, że jest dobrą mamą. Co mamy robić? Proszę o pomoc, wskazówki.
Pozdrawiam,
Grzegorz

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
z Pana opisu wynika, że mimo mediacji i pogodzenia się, sytuacja w rodzinie nie jest w porządku. Przytoczone zachowania dziecka oraz relacje między rodzicami wskazują na to, że jest wiele spraw do przepracowania. Radziłabym jak najszybciej udać się do specjalisty, który zajmuje się pracą z rodzinami/osobami, które doświadczają przemocy oraz z osobami, które są sprawcami przemocy. Byłoby świetnie, gdyby udali się Państwo do psychologa do rejonowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka, ta placówka specjalizuje się w pomocy rodzinom. Innym wyjściem jest zgłoszenie się do psychologa dziecięcego, który pracuje ze wszystkimi członkami rodziny. Chciałabym podkreślić, że opisywany problem nie dotyczy wyłącznie dziecka: jest on efektem relacji między rodzicami oraz przeżytej traumy, jaką jest przemoc domowa. Z tego powodu zdecydowanie należy objąć systematycznym wsparciem psychologicznym wszystkich członków rodziny.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek