Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Mowa mojej córki

Dzień dobry,

chciałam poprosić o pomoc. Moja córka (6 lat) ma złożoną wadę wymowy, nie ma wady słuchu. Uczęszczała do logopedy, która wyprowadziła wiele głosek i córka zaczęła mówić zrozumiale, a niektóre głoski mówi wręcz perfekcyjne. Mówi sz, s, z, w,f, r, b, p, t,d, samogłoski (ma jeszcze czasami problem z y - zamienia je na i), ale dalej ma duży problem z cz, c, ć, ś, ź, dź. Może na przykładach podam jak wymawia, bo ciężko mi tak wytłumaczyć: np. czapka= szapka, cukierek=sukierek. Głoski miękkie też wymawia źle, nie wiem tylko jak to napisać, żeby był ogląd sytuacji: ciocia-siosia, źrebak=zirebak, śliwka=siliwka. Bardzo proszę o poradę jak ćwiczyć z małą i co ćwiczyć, bowiem w szkole nie mają logopedy, poradnia to czas oczekiwania ponad 2 miesiące, a córka jest w pierwszej klasie i trafiła na niezbyt miłą wychowawczynię, która dała wszystkim rodzicom 3 miesiące czasu na korekcję wad, nie zważając na realia i złożoność wad niektórych dzieci - w tym mojego, a jestem osobą niepracującą, więc nie ma możliwości pójścia prywatnie. Bardzo proszę o poradę.

Maria
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Mario,

 

z Pani opisu wnioskuję, że córka ma problem z wymową tzw. głosek zwarto szczelinowaych. Trudno opisać ćwiczenia, które trzeba wykonywać, aby uzyskać realizację tych głosek (szczególnie, że jest ich kilka i w zasadzie do każdej trzeba podejść troszkę inaczej). Spróbuję podpowiedzieć Pani ćwiczenie w przypadku np. głoski cz:
- skoro córka wymawia głoskę sz, to oznacza, że pionizacja języka jest wystarczająca. Głoski sz i cz, to głoski z tego samego szeregu, tzw. głosek dziąsłowych. Ich wymowa polega na tym, że czubek języka musi się unieść do tzw. wałka dziąsłowego (dziąsła za górnymi, przednimi zębami). W przypadku głoski cz, język musi dotknąć tych dziąseł, natomiast w przypadku głoski sz, tylko się zbliża,nie dotyka. Między czubkiem języka a wałkiem dziąsłowym tworzy się tzw. szczelina. Proszę rozpocząć od tego, aby córka dotknęła czubkiem języka w okolicy wałka dziąsłowego. Można to zrobić przy szerzej otwartych ustach, tak aby dało się zauważyć ruch języka. Zwracamy uwagę, aby dziecko poczuło, gdzie znajduje się czubek języka. Następnie polecamy, aby dziecko spróbowało wymówić sylabę "cza" właśnie w taki sposób, tzn. na początku artykulacji czubek języka dotyka wałka dziąsłowego. Trzeba oczywiście zwracać uwagę, aby dziecko próbowała różnicować słuchowo  sylaby: "sza" i "cza". Można również wspierać się odczuciami związanymi z innym sposobem artykulacji, tzn. podstawić grzbiet dłoni pod usta i wymawiając sylabę "sza" zwrócić uwagę na swobodny przepływ powietrza. Przy wypowiedzeniu sylaby "cza" będzie odczuwalne lekkie uderzenie prądu powietrza w dłoń.

 

W obliczu opisanych przez Panią trudności córki, sądzę że najrozsądniej będzie zwrócić się do logopedy po stosowne zaświadczenie i przedstawić wychowawcy w szkole. Poza tym, proszę kontynuować spotkania z logopedą, prosić o pokazanie ćwiczeń, które mogłaby Pani wykonywać w domu.

 

Pozdrawiam
Alicja Kabała

Zobacz inne porady w tematyce: problemy z mówieniem, wada wymowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć