2,5-latek nie mówi, czy ma iść do przedszkola?
Dzień dobry,
mam córkę, która ma teraz dokładnie 2,5 roku. Nie mówi nic, oprócz "mama", "tata", i kilku słów wymyślonych przez siebie. Ogólnie jest wesołym dzieckiem i rozumie, co się do niej mówi. Ma starszą siostrę, która ją wyręcza - zawsze, gdy jest w domu, to mówi za nią, co chce jej siostra. Widzę że zaczyna się denerwować tym, że nie umie powiedzieć o co jej chodzi, złości się i płacze, jak nie potrafię odgadnąć o co jej chodzi. Byłam teraz u lekarza i poprosiłam o skierowanie do logopedy. Lekarka dała mi kontakt do logopedy i do laryngologa. Jestem na wychowawczym i zastanawiam się, czy od września posłać dziecko do przedszkola czy dalej siedzieć w domu dopóki nie zacznie mówić. Moja córka ogląda dziennie bajki około 1,5 godziny razem z siostrą. Czy całkowicie zabronić jej oglądania bajek? Najbardziej interesuje mnie Pani stanowisko z tym przedszkolem. Czy zapisać dziecko, czy czekać jak zacznie mówić? (Teraz będą ruszać zapisy i nie wiem, co zrobić). Co będzie lepsze dla dziecka? Co robić z dzieckiem w domu, żeby ułatwić jej mówienie?
Pozdrawiam,
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
wiek przedszkolny rozpoczyna się od trzecich urodzin właśnie dlatego, że dziecko do tego czasu powinno zdążyć opanować system językowy tak, by móc się komunikować nie tylko z najbliższymi osobami, ale także z dorosłymi w przedszkolu i z rówieśnikami. Po drugich urodzinach dziecko powinno już budować swoje pierwsze zdania. Dlatego radzę nie posyłać Córeczki do przedszkola, bo nie jest ona gotowa do instytucjonalnego uczenia się. Przede wszystkim należy pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych. Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza,  20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby.
Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy", "Sylabami po Krakowie" (www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska