Czy podcinać ponownie wędzidełko 2-latkowi?
Witam serdecznie,
mój synek miał podcięte wędzidełko podjęzykowe mając pół roku. W tej chwili ma 2,5 roku - nie mówi, jedynie kilka słów (mama, tata, baba, pa) byliśmy u logopedy, która stwierdziła krótkie wędzidełko. Powiedziała, że mogło powstać zbliźnienie, dlatego że nie masowałam dziecku wędzidełka po nacięciu. Czy jest to możliwe? Co zrobić w tej sytuacji? Ponownie nacinać wędzidełko? Dziecko nie ma problemu z jedzeniem. Gdy się śmieje, płacze, język leży w buzi płasko. Proszę o pomoc.
Pozdrawiam,
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
ma Pani najlepszy dowód na to, że podcinanie wędzidełka nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Fakt, że pierwsza interwencja nie przyniosła skutku nie jest spowodowany faktem braku masowania. Poza ćwiczeniami-zabawami  językiem i wargami (znajdzie je Pani w mojej książce "Metody wywoływania głosek" - www.centrummetodykrakowskiej.pl) powinna Pani rozpocząć stymulację słuchową, która uaktywni wrodzone wzorce artykulacyjne. Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby.
Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Należy też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie"- www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska