Nagłe tiki i zmiana zachowania u 6-letniego chłopca
Witam,
mój syn od urodzenia jest bardzo wrażliwy i bojaźliwy.
Jakieś 1,5 roku temu zdiagnozowano u niego zaburzenia ze spektrum autyzmu. Największą podstawą był brak kontaktu z rówieśnikami. Tak niestety jest do dziś. Chodzi do dobrej szkoły (2 klasa w Anglii) i radzi sobie świetnie. Ja nie jestem do końca przekonana czy ta diagnoza jest poprawna, ponieważ poza tym, że nie lubi bawić się z dziećmi to zachowuje się całkiem przeciętnie. Lubi poznawać nowych
dorosłych, lubi bawić się z 4 lata młodszym bratem, jest bardzo dobry z matematyki, mówi, czyta i pisze w dwóch językach (polski i
angielski), przy czym pisać i czytać po polsku nauczył się sam.
Wszystko byłoby dobrze gdyby nie to, że od jakiegoś czasu jego zachowanie bardzo się zmieniło. Stał si niegrzeczny, w ogóle mnie nie słucha, mam wrażenie, że robi mi na złość, ma bardzo zmienne nastroje od radości do płaczu a nawet histerii. Nic na niego nie działa, ani prośby ani kary, nic. Myślałam, że to minie ale do tego doszły tiki nerwowe. Zaczęło się od mrugania, otwierania buzi, trzymania sztywnych dłoni obok ciała, a następnie trzymanie tych rak nad głową i stanie w bezruchu. Jak pytam czemu tak robi to mówi, że tak musi. I teraz najważniejsze - te tiki rozwinęły się w ciągu 2-3 dni. Jest to przerażające, wiem ze w szkole tez tak robi. Tiki mniejsze np. wahanie rączek zdarzały się wcześniej, ale to mijało po kilku dniach.
Teraz to wygląda o wiele bardziej poważnie. Czytałam o zespole
Tourette'a i niestety to tak wygląda. Wiem, że można mówić o tej chorobie jeśli taki stan się utrzymuje długo, ale ja się strasznie niepokoję tempem w jakim to się rozwija. Co Pani sadzi o tym? Czy jest szansa, że
to przejściowe? Czekać czy szybko działać? I przede wszystkim jak go
traktować w sytuacji kiedy ma napady histerii? Staram się nie reagować i czekam aż mu przejdzie (po tym przychodzi i przytula się cały zapłakany i widzę ze mu też z tym źle) ale boję się, że on to potraktuje jak przyzwolenie na takie zachowanie a nie o to przecież chodzi. Chcę mu pomóc, ale także sobie, ponieważ jestem już skrajnie wykończona. Nie pracuję obecnie ale marze o wyjściu do pracy, a póki co to nie widzę takiej szansy.
Pozdrawiam,
Beata

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
problem Pani synka jest bardzo złożony i wymaga specjalistycznej diagnozy. Należy ustalić przyczyny jego postępowania, aby odpowiednio dobrać terapię. Powody tików są różnorakie, np. urazy czy nieprawidłowe przewodnictwo nerwowe. W przypadku tików warto przebadać synka neurologiczne, aby wykluczyć np.epilepsję. Aby potwierdzić lub wykluczyć zespół Tourette'a wykonuje się badania genetyczne. Pisze Pani, że synek ma zdiagnozowane zaburzenia ze spektrum autyzmu, jednak z Pani opisu jego zachowań ja skłaniałabym się w kierunku diagnozy zespołu Aspergera. Mogą o tym świadczyć ogromne problemy w kontaktach z rówieśnikami, przy względnie normatywnym zachowaniu w stosunku do młodszych dzieci czy dorosłych. Tiki, o których Pani wspomina, to być może nie tiki, tylko powtarzające się sekwencje działań i rytuałów , które mają na celu m.in.zredukowanie lęku. To objaw również charakterystyczny dla zespołu Aspergera. Dzieci z tym syndromem często reagują buntem, złością czy nawet histerią,  gdy ktoś próbuje przełamać ściśle określony przez nie schemat (czyli robić coś "nie po mojej myśli"). Należy ustalić zasady postępowania, a potem spokojnie i konsekwentnie je egzekwować, bez odstępstw. Zdaję sobie sprawę, że w praktyce często jest to niezwykle trudne, ale innej drogi nie ma. Ustępowanie to , jak sama Pani zauważa,  "przyzwolenie na takie zachowanie".
Myślę, że nie warto czekać aż problemy synka "same przejdą", tylko zacząć od wizyty u neurologa oraz skorzystać z pomocy psychologa/terapeuty dziecięcego. Diagnozy prowadzimy również w  Centrum Metody Krakowskiej (tel 514-553-534, w przypadku Pani synka polecam prof. Martę Korendo), jednak czas oczekiwania na spotkanie to kilka miesięcy.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł