Problem z głoskami
Witam,
mój 5-letni syn ma problem z głoskami. Pani w przedszkolu już w czwartym dniu września zaproponowała mi, abym poszła z synem na badanie słuchu, bo ma problem z głoskami, nawet w krótkim wyrazie, np. DOM, nie potrafi powiedzieć pierwszej i ostatniej literki, nie mówiąc o tym, że nie przeliteruje całego wyrazu. Jak pytałam syna, to zgaduje z literami. Proszę o poradę. Z sylabami nie ma problemu. Zastanawiam się, jakbym nauczyła syna czytać sylabami? I tak się obawiam jak będzie? Gdy pójdzie do 1 klasy z głoskami, bo z relacji rodziców i nauczycieli to w szkole podstawowej podstawą jest głoskowanie i obawiam się, że syn będzie miał kłopot i niższą ocenę...
Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
synek nie poradzi sobie w szkole, jeśli nie będzie czytać ze zrozumieniem i o to powinna Pani zadbać. Jeśli nawet nie otrzyma dobrej oceny z głoskowania, to nie zmieni to jego drogi edukacyjnej, ale jeżeli nie nauczy się czytać ze zrozumieniem to jego sytuacja edukacyjna będzie niezwykle trudna. Głoskowanie nie jest dobrą metodą nauki czytania, nie powinna Pani wymagać tej umiejętności od dziecka. Takie nauczanie tylko umacnia w dziecku przekonanie, że nie potrafi.
Proszę nauczyć czytać sylabami, a zobaczy Pani, że potem głoskowanie nie będzie trudne, choć do niczego niepotrzebne.
O tym jak uczyć czytać przeczyta Pani w artykule na stronie (www.centrummetodykrakowskiej.pl), w zakładce "do pobrania", w książce "Kocham uczyć czytać" (www.we.pl).
Jeśli Synek jest lewouszny, to wymaganie głoskowania jest neurobiologicznie niepożądane.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska