Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Mój 28-miesięczny syn słabo mówi

Witam Pani Profesor,

z wykształcenia jestem logopedą, jednak nie potrafię poradzić sobie z problemem. Mój 28-miesięczny syn bardzo słabo mówi. Potrafi powiedzieć proste słowa, takie jak: mama, tata, baba, dziadzio, pić, daj, ał, papa, żu-jeść, dada-pies (ma na imię Brenda), dziadzia-kot (ma na imię Władzia), si-gorące, siii-siku, trzy, dwa. Syn naśladuje także odgłosy samochodu, ambulansu, niektórych zwierząt. Pięknie pokazuje nazwane przeze mnie rzeczy w książkach, a także otoczeniu, a także części ciała, potrafi wskazać niektóre kolory. Wykonuje polecenia, ładnie się bawi, myje oraz pomaga w pracach domowych, tańczy. Jest bardzo żywym i ruchliwym dzieckiem. Całkowicie wyeliminowałam telewizję. Czy muzyka także wpływa niekorzystnie na rozwój mowy i czy mam powody do niepokoju? Dodam także, że syn jest leworęczny, zaczął chodzić w wieku 11 miesięcy. Moim zdaniem wędzidełko języka jest skrócone, ale w stopniu nieznacznym. Czy powinnam się martwić? I co jeszcze mogę zrobić? Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.

Paula
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Paulo,

 

dopóki chłopiec nie opanuje mowy, czyli nie rozpocznie budować zdań gramatycznie poprawnych nie powinien słuchać muzyki. Może mu Pani śpiewać, ale nie można pozwolić dziecku na słuchanie muzyki w samotności.


Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).


"Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).


Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 


Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam

Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć