Trzyletni Sebastian
Witam,
mam problem z trzyletnim synkiem. Niedawno urodziłam córkę. Syn stał się nerwowy, bije się po głowie, skacze, naśladuje wszystko. Nieraz jest spokojny, aż miło na niego popatrzeć, a na drugi dzień "wariuje" zaczyna pyskować. To mądre dziecko, ale już z jego nerwami nie daję rady.
Katarzyna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zazwyczaj pojawienie się w rodzinie drugiego dziecka jest dla dziecka
pierworodnego dużym szokiem.
To wydarzenie wiąże się dla pierwszego dziecka ze zmianą praktycznie
wszystkich aspektów dotychczasowego życia: odczuwa znacznie zmniejszenie
spędzanego rodzicami czasu, nie jest już w centrum uwagi, czuje się
zaniedbanie, odepchnięte na bok, "zdetronizowane".
Z tego powodu bardzo często starsze dzieci przejawiają różnego rodzaju
trudne zachowania: może to być agresja, ignorowanie młodszego rodzeństwa,
naśladowanie zachowań małego dziecka (regresja, czyli pewnego rodzaju
cofnięcie się w rozwoju, np. poprzez domaganie się zakładania pieluszek czy
dawania smoczka) itd.
Poleciłabym zapoznanie się z książkami na ten temat, np. "Zgodne rodzeństwo"
autorstwa Natalii i Krzysztofa Minge, "Drugie dziecko. Podręcznik
przetrwania" autorstwa Nai Edwards czy "Rodzeństwo bez rywalizacji"
autorstwa Adele Faber i Elaine Mazlish.
Pomocne również na pewno będzie również wspólne czytanie ze starszym synem
książek dla dzieci na temat rodzeństwa. Takich tytułów jest mnóstwo, np.
"Królewna Lenka ma zmartwienie" Anety Krelli-Moch, "Ja też chcę mieć
rodzeństwo" Astrid Lindgren, "Franklin jest starszym bratem" Paulette
Bourgeois, "Basia i nowy braciszek" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Mam
rodzeństwo" Elizy Piotrowskiej, "Lena. Witaj, braciszku!" Fanny Joly.
Jeżeli trudności trwają w Pani opinii za długo lub są bardzo nasilone, to
wówczas można zalecić konsultacje z psychologiem dziecięcym, który na
podstawie dokładniejszej analizy sytuacji zaproponuje dodatkowe metody
poradzenia sobie z problemem.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek