Syn jest agresywny w przedszkolu
Witamy,
mamy problem z naszym 5-letnim synkiem. Od pewnego czasu dostajemy telefony z przedszkola z prośbą o wcześniejsze odebranie dziecka, ponieważ nie potrafią sobie tam z nim poradzić. Syn nie słucha, nie chce pracować w grupie, woli robić co mu akurat w tej chwili odpowiada, a jeśli przedszkolanka mu tego zabroni - krzyczy, tupie, rzuca zabawkami, wyładowuje agresję na innych dzieciach (bije, gryzie, szczypie itd). Po czasie uspokaja się i przeprasza, ale to nie załatwia problemu, bo przy następnej sytuacji jest podobnie.
W poradni psychologicznej dla dzieci nie stwierdzili problemu, a wręcz, że dziecko jest normalne i zdrowe. W przedszkolu natomiast poproszono nas o nieprzyprowadzanie go ze względu na bezpieczeństwo innych dzieci, oraz o wykonanie, jak to ujęto, "może jakichś badań neurologicznych"... W domu mamy jeszcze 2 dzieci (10 i 12 lat), które ze względu na wiek, nie poddają się agresji ze strony najmłodszego.
Dodam jeszcze, że syn nie odstaje od innych dzieci pod względem rozwoju, umie liczyć, uczy się literek, lubi rysować, rozwiązywać zadania z książek dla 5-latków z którymi radzi sobie bardzo dobrze, układać LEGO, majsterkować itd...
Nie wiemy co począć, oboje pracujemy i nie mamy jak zostawić go w domu, a to chyba też nie o to chodzi, żeby dziecko nie chodziło do przedszkola. Prosimy o pomoc
Sylwia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowni Państwo,
wydaje się, że opisywane problemy w zachowaniu Państwa syna wiąże się z dojrzałością emocjonalną i społeczną. Powody takich problemów mogą być bardzo różne, np. istotne wydarzenie, które miało miejsce w przedszkolu; istotne wydarzenie, które miało miejsce w domu; niedojrzałość emocjonalna i społeczna.
Jakikolwiek jednak nie byłby to powód, zakłada się, że w przedszkolu pracują specjaliści, którzy powinni sobie z takimi problematycznymi zachowaniami poradzić, a nie sugerować wydalenie dziecka z placówki. Jest to niedopuszczalne i oznacza raczej brak profesjonalizmu, aniżeli wyjątkowe poważne problemy dziecka. Najlepiej więc zorganizować spotkanie z wychowawcą syna w celu dokładnego zapoznania się z sytuacją. Najlepiej, aby na takim spotkaniu był również obecny dyrektor placówki oraz inni pracownicy, którzy ewentualnie mogą zaangażować się w rozwiązanie problemu (psycholog, pedagog). Celem takiego spotkania byłoby wspólne wyszukanie źródeł problemów (kiedy najczęściej pojawiają się niepożądane zachowania syna, kiedy ustępują, jakie metody działania stosują pracownicy przedszkola i rodzice - wymiana przydatnych doświadczeń). W trakcie takiego spotkania ważna jest wola współpracy z obydwu stron - rodziców i pracowników przedszkola.
Jednocześnie, w celu lepszego naświetlenia sytuacji z kolejnej, trzeciej strony, mogę zasugerować wizytę u specjalisty - psychologa dziecięcego, poza poradnią psychologiczno-pedagogiczną (w poradni prywatnej lub w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży). Psycholog mógłby dokonać obserwacji dziecka w swoim gabinecie, ale przede wszystkim przeprowadzić z Państwem dokładny wywiad w celu znalezienie źródeł trudności przedszkolnych. Dodatkowo, można  umówić się z psychologiem na wizytę w przedszkolu, połączoną z obserwacją syna w warunkach placówki. Psycholog mógłby również współpracować z pracownikami przedszkola w celu wypracowania wspólnych metod pracy z synem.
Dopiero po wykonaniu wszystkich powyższych działań można myśleć np. o zmianie przedszkola, lecz podkreślam raz jeszcze - pracownicy przedszkola nie mają prawa sugerować zmianę placówki ze względu na własną bezradność. Powinni oni zrobić wszystko, aby problem rozwiązać, a Państwo powinni czuć, że celem pracowników przedszkola jest pomoc dziecku i rodzicom, a nie pozbycie się uciążliwego problemu.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek