Agresja u 6-latka
Witam,
nie mogę zapanować nad zachowaniem 6-letniego syna. Jest uczniem zerówki, wcześniej chodził do przedszkola, zawsze był bardzo energiczny, ruchliwy. W 2014 urodził się drugi syn i u starszego zaczęła się zazdrość. W zerówce zawsze musi być pierwszy, na sprzeciw reaguje złością, płaczem, chowa się czy ucieka. Mówi wtedy, że się zabije, uderza się w twarz czy gryzie. W kontaktach z bratem raz się ładnie bawi, innym razem dokucza. Bardzo proszę o poradę, czy to czas, by zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Iwona

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zazwyczaj pojawienie się w rodzinie drugiego dziecka jest dla dziecka pierworodnego dużym szokiem. To wydarzenie wiąże się dla pierwszego dziecka ze zmianą praktycznie wszystkich aspektów dotychczasowego życia: odczuwa znacznie zmniejszenie spędzanego rodzicami czasu, nie jest już w centrum uwagi, czuje się zaniedbanie, odepchnięte na bok, "zdetronizowane". Z tego powodu bardzo często starsze dzieci przejawiają różnego rodzaju trudne zachowania: może to być agresja, ignorowanie młodszego rodzeństwa, naśladowanie zachowań małego dziecka (regresja, czyli pewnego rodzaju cofnięcie się w rozwoju, np. poprzez domaganie się zakładania pieluszek czy dawania smoczka) itd.
W Państwa przypadku poleciłabym zapoznanie się z książkami na ten temat, np. "Zgodne rodzeństwo" autorstwa Natalii i Krzysztofa Minge, "Drugie dziecko. Podręcznik przetrwania" autorstwa Nai Edwards czy "Rodzeństwo bez rywalizacji" autorstwa Adele Faber i Elaine Mazlish.
Pomocne również może być wspólne czytanie ze starszym synem książek dla dzieci na temat rodzeństwa. Takich tytułów jest mnóstwo, np. "Królewna Lenka ma zmartwienie" Anety Krelli-Moch, "Ja też chcę mieć rodzeństwo" Astrid Lindgren, "Franklin jest starszym bratem" Paulette Bourgeois, "Basia i nowy braciszek" Zofii Staneckiej,  "Tupcio Chrupcio. Mam rodzeństwo" Elizy Piotrowskiej, "Lena. Witaj, braciszku!" Fanny Joly.
Jeżeli czuje Pani że ta pomoc nie jest wystarczająca, to oczywiście można zwrócić się o wsparcie do specjalisty, np. do psychologa szkolnego lub do psychologa w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek