Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Seplenienie, kolejność głosek

Witam serdecznie,

w swojej pracy napotkałam obecnie dwa dość skomplikowane przypadki sygmatyzmu, braku głosek.

Chłopiec, lat 5: sygmatyzm międzyzębowy przy realizacji głosek t,n, szereg s,z,c,dz, ś,ź,ć,dź, brak szeregu sz,ż,cz,dż, nieprawidłowa realizacja głoski r, nieprawidłowy tor oddechowy, wada zgryzu (do teraz ssanie palucha w nocy), nosowanie, buzia zwykle otwarta, infantylne połykanie. Przebadany laryngologiczne - wszystko w porządku.

Dziewczynka, lat 6: sygmatyzm międzyzębowy przy realizacji głosek n,t, s,z,c,dz,ś,ź,ć,dź, brak szeregu sz,ż,cz,dż oraz głoski r, nieprawidłowa realizacja głoski l (język dotyka podniebienia w połowie, a nie na wałku dziąsłowym). Zachowuję kolejność: najpierw głoski dziąsłowe, czyli praca nad n,t, i nad l w przypadku dziewczynki. Będę bardzo, bardzo wdzięczna za podpowiedź jaka powinna być kolejność pracy nad głoskami. Pozdrawiam serdecznie i z góry bardzo dziękuję.

Tuska
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Szanowna Pani,

 

w związku z wiekiem dzieci wydaje mi się, że w obydwu przypadkach praca terapeutyczna powinna obejmować różne ćwiczenia. Niewątpliwie bardzo ważną sprawą jest wypracowanie prawidłowej realizacji głosek, deformowanych w związku z seplenieniem międzyzębowym. W obydwu przypadkach dotyczy ono głosek przedniojęzykowo-zębowych (t,n  (to głoski zębowe, nie dziąsłowe), domyślam się, że również dotyczy to głoski d oraz s, z, c, dz). Sugerowałabym, aby zacząć od głoski s, ponieważ jest to głoska szczelinowa, którą można przedłużyć w wymowie (sssssssa, ssssse, sssssso....), co ułatwia dziecku odczucie ułożenia języka (za dolnymi siekaczami, wewnątrz jamy ustnej) oraz daje czas na zarejestrowanie dźwięku (to z kolei będzie stymulowało pojawienie się autokontroli słuchowej). Proszę tylko pamiętać, że najmniejszą strukturą językową,  której może się pojawić spółgłoska, jest sylaba.


Jeśli chodzi o głoski dziąsłowe (l, sz, ż, cz,dż , r), z którymi dzieci mają kłopot, wymagają one sprawności, którą określamy pionizacją języka (umiejętność uniesienia czubka języka do wałka dziąsłowego). Z Pani opisu wynika, że dzieci mają problem z palatynacją, zatem najpierw trzeba zacząć od wypracowania tej umiejętności, a dopiero potem można wywoływać głoski (trudno uzyskać prawidłową realizację głoski dziąsłowej, kiedy czubek języka spoczywa na dnie jamy ustnej.


W przypadku nosowania, jeśli diagnoza laryngologiczna jest pozytywna, może oznaczać to, że mamy do czynienia z funkcjonalnym nosowanie otwartym, wówczas należy wzmacniać podniebienie miękkie.

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia
Alicja Kabała

Zobacz inne porady w tematyce: seplenienie, problemy z mówieniem

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć