Agresja i złość u 7-latka
Witam,
mój syn chodzi do II klasy szkoły podstawowej. W przedszkolu nie miałam z nim żadnych problemów wychowawczych. Jak poszedł do szkoły, również wszystko było dobrze, do czasu aż dwóch kolegów zaczęło się mu psocić, nie raz uderzać. Czasami nie pozostawał im dłużny i zbierał uwagi - później dowiadywałam się od niego, że była to reakcja na zachowania kolegów, ale tylko on uwagę dostawał. Wszelkie sytuacje były zgłaszane przeze mnie lub przez syna do wychowawczyni. Jeden z chłopców szybko się zmienił, natomiast w przypadku drugiego dopiero pod koniec roku szkolnego było widać poprawę, choć nadal zdarza się, że zaczepia mojego syna.
Niestety, od września syn sprawia olbrzymie problemy w szkole. Nagle to on zaczął się zachowywać agresywnie w stosunku do kolegów, koleżanek; nie ma tygodnia, żeby nie wrócił z uwagą do domu. Zdarza mu się kogoś uderzyć, nawet kopnąć, często się denerwuje z błahych powodów, zdarza mu się kłamać... Nie poznaję mojego syna i zupełnie nie wiem, co jeszcze mogłabym zrobić, aby mu pomóc.
W domu nigdy nie uciekam się do przemocy w stosunku do niego, po każdej uwadze rozmawiam z synem, staram się wyjaśnić przyczyny jego zachowania, mówię, co wolno, czego nie. Wydawało mi się, że jednym z powodów może być rozstanie z jego tatą około 4 lat temu, ale jak tylko pytam, czy coś by zmienił, czy w domu mu wszystko odpowiada, mówi, że tak jak jest, jest dobrze.
Wychowawczyni zapisała syna na spotkania z psycholog szkolną, które mam nadzieję pomogą, jednakże sama bym również chciała synowi pomóc panować nad emocjami i poznać przyczynę jego zachowań.
Gosia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w opisanej przez Panią sytuację spotkanie z psychologiem szkolnym jest bardzo dobrą decyzją. Radzę spotkać się z psychologiem wraz z synem, tak aby wspólnie uzyskać wskazówki co do przyczyn jego trudnych zachowań i metod rozwiązania wspólnych problemów.
Należy jednak podkreślić, że jedno spotkanie na pewno nie rozwiąże wszystkich kłopotów. Najlepiej byłoby spotykać się z psychologiem szkolnym regularnie. Jeżeli nie jest to możliwe, to dobrze jest zapewnić sobie i dziecku regularną terapię u psychologa dziecięcego lub rodzinnego - w poradni psychologiczno-pedagogicznej (bezpłatnie), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (na NFZ) lub w poradni prywatnej (pełnopłatnie).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek